Οι τέσσερις θρησκευτικές ταινίες που προκάλεσαν οργή και αντιδράσεις  

Απαγορεύσεις, λογοκρισία κι άλλες ακραίες συμπεριφορές

Οι τέσσερις θρησκευτικές ταινίες που προκάλεσαν οργή και αντιδράσεις

Στις 2 Νοεμβρίου 2004, ο Ολλανδός σκηνοθέτης Theo van Gogh, ο δισέγγονος του γνωστού ζωγράφου Vincent van Gogh, δολοφονείται με βίαιο τρόπο από τον Μαροκινό Mohammed Bouyeri.

Αφορμή για το τραγικό αυτό γεγονός στάθηκε η ταινία μικρού μήκους του σκηνοθέτη, "Submission", στην οποία οι πρωταγωνίστριες εμφανίζονται ημίγυμνες με στίχους από το Κοράνι γραμμένους πάνω στα κορμιά τους, κατηγορώντας παράλληλα το Ισλάμ μέσα από μονολόγους ότι προωθεί την βίαιη συμπεριφορά κατά των γυναικών.

Ταινίες θρησκευτικού περιεχομένου προκαλούσαν ανέκαθεν έντονες αντιδράσεις, η περίπτωση του αδικοχαμένου όμως Ολλανδού σκηνοθέτη είχε σοκάρει την παγκόσμια κοινή γνώμη. Οι δημιουργοί, μαζί με τα στούντιο παραγωγής που επιθυμούν να καταπιαστούν με ταινίες που επικεντρώνονται στην πίστη και στην θρησκεία, γνωρίζουν καλά ότι υπάρχει περίπτωση να έρθουν αντιμέτωποι ακόμα και με τέτοιου είδους ακραίες συμπεριφορές.

Η παρακάτω λίστα ταινιών αναφέρει μόνο μερικές στιγμές στην ιστορία του κινηματογράφου όπου θρησκευτικές ταινίες ξεσήκωσαν έντονες διαμαρτυρίες του κοινού κατά των δημιουργών τους.

Η παρακάτω λίστα ταινιών αναφέρει μόνο μερικές στιγμές στην ιστορία του κινηματογράφου όπου θρησκευτικές ταινίες ξεσήκωσαν έντονες διαμαρτυρίες του κοινού κατά των δημιουργών τους.


Jesus Christ Superstar | Σκηνοθεσία: Norman Jewison (1973)

Η ροκ-όπερα του Norman Jewison, βασισμένη στο λιμπρέτο του Tim Rice και στη μουσική του Andrew Lloyd Webber, έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι του 1973, προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις διαφόρων θρησκευτικών οργανώσεων παγκοσμίως. Οι Rice και Webber, κατηγορήθηκαν ότι παρουσίαζαν τον Ιούδα ως ήρωα και υποβάθμιζαν την θεϊκή υπόσταση του Χριστού. Από την άλλη μεριά, Εβραίοι ηγέτες ασκούσαν έντονη κριτική στους δημιουργούς του μιούζικαλ ότι εμφάνιζαν τους Εβραίους τους κύριους υπεύθυνους για την σταύρωση Του, και φοβόντουσαν ότι αυτό θα έφερνε και πάλι στο προσκήνιο τον αντισημιτισμό.

Life of Brian | Σκηνοθεσία: Terry Jones (1979)

Για πολλούς, το Life of Brian των Monty Python εξακολουθεί να είναι μία από τις πιο αστείες Βρετανικές κωμωδίες όλων των εποχών. Σκηνοθετημένο από τον Terry Jones, η ταινία αφηγείται την ιστορία του Brian Cohen, ενός Εβραίου που έτυχε να γεννηθεί την ημέρα των Χριστουγέννων ακριβώς δίπλα από τον στάβλο που γεννήθηκε ο Χριστός. Όπως ήταν αναμενόμενο, η προβολή της είχε ξεσηκώσει κύμα αντιδράσεων, με την εκκλησία να την χαρακτηρίζει ως βλάσφημη και αιρετική. Συγκεκριμένα, είχε απαγορευτεί για 8 χρόνια από την Ιρλανδία και 1 χρόνο από την Νορβηγία, στο Ηνωμένο Βασίλειο είχε απαγορευτεί σε ορισμένες πόλεις, ενώ στην Ιταλία ήταν απαγορευμένη για δεκαετίες.  

The Last Temptation of Christ | Σκηνοθεσία: Martin Scorsese (1988)

Η κινηματογραφική μεταφορά από τον Martin Scorsese του μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη, "Ο Τελευταίος Πειρασμός", είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Η ατμόσφαιρα ήταν τεταμένη μήνες πριν την προβολή της σε κινηματογράφους των Ηνωμένων Πολιτειών με πορείες και διαμαρτυρίες καθολικών στα στούντιο της Universal. Στην Ευρώπη βέβαια η κατάσταση ήταν ακόμα πιο έκρυθμη. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, στις 13 Οκτωβρίου 1988, την ημέρα πρεμιέρας της ταινίας, υπήρξαν πρωτοφανή επεισόδια έξω από κινηματογράφους που “έπαιζε” η ταινία, ενώ σε κάποιες αίθουσες, διαδηλωτές κατάφεραν να μπουν μέσα με βία σπάζοντας τις πόρτες και σχίζοντας στην συνέχεια τις οθόνες. Στην Γαλλία, ομάδα χριστιανών φονταμενταλιστών έριξαν βόμβες μολότοφ σε σινεμά του Παρισιού τραυματίζοντας μάλιστα και αρκετά άτομα. 

The Passion of the Christ | Σκηνοθεσία: Mel Gibson (2004)

Η καριέρα του Mel Gibson στη κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλυγουντ είχε τις καλές αλλά και τις κακές στιγμές της. Το 2004, παρόλο την τεράστια εισπρακτική επιτυχία της ταινίας The Passion of the Christ, πολλοί ήταν αυτοί που τάχθηκαν εναντίον του υποστηρίζοντας ότι μέσα από το έργο του περνάει αντισημιτικές θεωρίες, ενώ ταυτόχρονα δεχόταν έντονη κριτική για την ρεαλιστική απεικόνιση των σκηνών με τα σωματικά βασανιστήρια του Ιησού. Η Καθολική εκκλησία είχε ζητήσει ειδική προβολή πριν επιτρέψει την δημόσια πρεμιέρα της, ενώ η εβραϊκή κοινότητα πραγματοποιούσε συχνές διαδηλώσεις εναντίον της ταινίας τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες.