Έφτασε η ώρα, λοιπόν, για την ολοκληρωμένη άποψή μου σχετικά με το GT Sport. Και λέω ολοκληρωμένη άποψη, διότι τις ημέρες της λήξης του embargo και με servers κλειστούς σε ένα always online παιχνίδι, ο όρος “review” δεν έστεκε. Μου έκανε τρομερή εντύπωση πως τα περισσότερα μέσα του εξωτερικού κατάφεραν να έχουν πλήρη εικόνα και να δημοσιεύσουν τα κείμενά τους με τις βαθμολογίες τους, την ημέρα του embargo. Δε σας κρύβω ότι προς στιγμήν σκέφτηκα να ακολουθήσω, αλλά το να κοροϊδεύουμε τον κόσμο, για χάρη των αριθμών και της πρωτιάς δεν είναι του ήθους μας ως ομάδα. Έτσι μέρες μετά, έχοντας μία ολοκληρωμένη και ορθή άποψη, είμαι σε θέση να μιλήσω για το GT Sport. Πριν όμως διαβάσει κάποιος αυτές τις γραμμές πρέπει οπωσδήποτε να διαβάσει τις πρώτες σκέψεις μου πάνω στο παιχνίδι.
Καταρχάς το GT Sport δεν είναι το Gran Turismo 7. Όποιος νομίζει ότι είναι το επόμενο μεγάλο GT, τότε απλά πετάει τα λεφτά του και χάνει το χρόνο του ασχολούμενος με αυτό. Είναι κάτι νέο, ένα spin-off για το franchise, αν κάποιος ξεκινήσει με το σκεπτικό ότι παίζει το GT7, τότε δεν έχει δικαίωμα να εκφέρει καμία απολύτως άποψη, γιατί δεν έχει καταλάβει τι παίζει. Αυτό το λέω, γιατί ήμουν προκατειλημμένος, αλλά όταν ήρθε η ώρα να παίξω, μηδένισα το κοντέρ και ξεκίνησα από την αρχή. Μόνο τότε αντιλήφθηκα τι προσπαθεί να γίνει με αυτό το παιχνίδι. Το όνομα Gran Turismo δείχνει ότι αποτελεί κομμάτι της σειράς, το “Sport” όμως σημαίνει κάτι νέο.
Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, από το μεγαλύτερο αρνητικό του παιχνιδιού, το always online. Αν δεν υπάρχει σύνδεση στο ίντερνετ τότε ο παίκτης δε μπορεί να κάνει τίποτα απολύτως στο παιχνίδι, διότι πέραν του ότι δεν έχει πρόσβαση στα βασικά features, παρά μόνο στο arcade mode, δε μπορεί σώσει την πρόοδό του, οπότε οποιαδήποτε εξέλιξή του στο παιχνίδι είναι απλά χαμένη υπόθεση. Αυτή η απόφαση σύμφωνα με την Polyphony Digital πάρθηκε λόγω της φύσης του τίτλου που βασίζεται πάνω στα eSports και στη διασφάλιση ότι δε θα υπάρχουν παίκτες που θα χρησιμοποιούν «πειραγμένα» saves προς όφελός τους. Αυτό είναι απαράδεκτο και ενώ ήλπιζα στην έως τώρα αλλαγή αυτού του συστήματος, κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει και παρόλα τα παράπονα του κοινού, έχουμε περάσει ήδη στο στάδιο της κατ’ ανάγκη αποδοχής του.
Το gameplay είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στο ό,τι νέο πάει να χτίσει η Polyphony Digital. Διατηρώντας μία αισθητική που στους φαν θα θυμίσει το GT5, υπάρχει η απόπειρα δημιουργίας μίας άτυπης πλατφόρμας social media εντός του παιχνιδιού. Η υπερβολική έμφαση που έχει δοθεί στο Photo Mode και στην ύπαρξη racing profiles για τους παίκτες δείχνουν την προσπάθεια μίμησης παρόμοιων μοντέλων από άλλα παιχνίδια, αλλά η ύπαρξή τους και μόνο είναι ανούσια. Χαρακτηριστικό είναι το βάρος που δόθηκε σε αυτό μέσω του marketing σε τέτοιο βαθμό που κάποιος αδαής θα νόμιζε ότι πρόκειται για παιχνίδι φωτογραφίας, όχι αυτοκινήτων. Ωστόσο αυτή η στροφή προς το social ήταν αρωγός να έρθει κάτι το οποίο οι φαν ζητούσαν εδώ και χρόνια, τον Livery Editor. Ο Editor του παιχνιδιού είναι πολύ καλός, συγκρινόμενος με άλλα παιχνίδια, αλλά το πραγματικά δυνατό του feature, δηλαδή η εισαγωγή custom logo σε αυτόν, ακόμη δεν είναι διαθέσιμη κι έτσι χάνεται η ευκαιρία της δυνατής πρώτης εντύπωσης.
Το παιχνίδι χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες, το offline και το online, με τα Arcade και Campaign να υπάγονται στο offline και τα Sport και Lobby στο online. To Campaign αποτελείται από τα Driving School, Circuit Experience και Mission Challenge, τα οποία σαν μία γενική εικόνα αποτελούν τα εργαλεία εκμάθησης του παιχνιδιού και των διαδρομών του, μία μορφή προετοιμασίας για το Sport Mode, για το οποίο αναφέρομαι παρακάτω. Μέσω της οδήγησης ο παίκτης κερδίζει 3 στοιχεία: Credits, Mileage Points και XP. Tα Credits χρησιμοποιούνται για την αγορά οχημάτων στο παιχνίδι, τα XP έχουν να κάνουν με την εξέλιξη του παίκτη και τα Mileage Points είναι μία μορφή συναλλάγματος. Ο παίκτης μπορεί να αγοράσει πράγματα μέσω αυτών (οχήματα, στολές, χρώματα και αυτοκόλλητα για τον livery editor), αλλά και να βελτιώσει το όχημά του. Το τελευταίο ξεφεύγει από τη νόρμα και σίγουρα ξενίζει τους μυημένους racers, όμως ταιριάζει με την όλη φιλοσοφία του παιχνιδιού, ειδικά με το άνοιγμα σε ένα πιο ευρύ κοινό.
Σχετικά με τα οχήματα, η Polyphony Digital δείχνει μία σύγχυση με τις επιλογές της ως προς τον αριθμό και την επιλογή αυτών. Η σειρά GT φημίζεται για τον αχανή αριθμό οχημάτων σε κάθε παιχνίδι, με τους φαν να ζητούν επανειλημμένα την αναθεώρηση κάποιων πραγμάτων, χωρίς αποτέλεσμα. Στο GT Sport ο αριθμός των οχημάτων είναι αισθητά πιο μικρός, πράγμα απολύτως θετικό, αλλά η επιλογή και η φύση των οχημάτων σίγουρα προκαλεί ερωτηματικά ως προς τη σχέση των επιλογών αυτών με βάση τον ρεαλισμό και την πραγματικότητα ή την προώθηση κάποιων συνεργασιών (Vision GT).
Η γενική εικόνα που είχα σχηματίσει εξαρχής για τον τεχνικό τομέα παραμένει πάνω-κάτω ίδια. Μέσω των update τα “χτυπητά” σφάλματα και λάθη του παιχνιδιού έχουν εξομαλυνθεί, όχι εξαλειφθεί. Ο ήχος παραμένει το ίδιο κακός (δεν υπερβάλλω καθόλου με τον χαρακτηρισμό) και τα γραφικά είναι εξαιρετικά. Όμως το marketing της Sony κάνει θαύματα και το παρουσιαζόμενο ως επαναστατικό σύστημα καιρού αποδεικνύεται να υπάρχει μόνο στη μορφή preset που έχουν να κάνουν με την ώρα διεξαγωγής των αγώνων και όχι με τις καιρικές συνθήκες αυτών, οι περιπτώσεις που κάποιος θα συναντήσει καιρό πέραν του αίθριου είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Το αστείο είναι ότι ο Kazunori Yamauchi είχε μιλήσει σε συνεντεύξεις του ανοικτά για την ύπαρξη των presets, αλλά όταν ήρθε η ώρα για το promotion διατηρήθηκε σιγή ιχθύος.
Ο χειρισμός από την άλλη μπορώ να πω ότι έχει βελτιωθεί σε σχέση με την πρώτη επαφή που είχα κι έχει υπάρξει σαφέστατη βελτίωση πάνω σε αυτόν, update με το update. Σίγουρα υπάρχουν ατέλειες και μελανά σημεία ακόμη και δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω πότε και πως θα διορθωθούν, αλλά στο πίσω μέρος του μυαλού μου θέλω να υπάρχουν, διότι αποτελούν μία ταυτότητα του παιχνιδιού που στο κυνήγι της τελειότητας και της σύγκρισης, υπάρχει περίπτωση να χαθεί.
Και έφτασε η στιγμή να αναφερθώ στο Sport Mode, το λόγο ύπαρξης αυτού του παιχνιδιού. Το Sport Mode είναι η online πλατφόρμα μέσω της οποίας γίνεται η είσοδος της σειράς Gran Turismo στα eSports, αποτέλεσμα συνεργασίας της Polyphony Digital με την FIA, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Αγώνων Αυτοκινήτου. Με την ολοκλήρωση του Racing Etiquette ο παίκτης αποκτά πρόσβαση στο Sport Mode το οποίο στην παρούσα φάση έχει διαθέσιμους τρεις αγώνες που ανανεώνονται σε εβδομαδιαία φάση και δύο διαθέσιμα πρωταθλήματα, το FIA GT Nations Cup και το FIA GT Manufacturer Series. Αυτά τα πρωταθλήματα θα είναι διαθέσιμα από τις 4 και 5 Νοεμβρίου αντίστοιχα σε δοκιμαστική μορφή με το πρώτο πρωτάθλημα να έχει ως βάση την εκπροσώπηση της χώρας από τον παίκτη και το δεύτερο να έχει ως βάση την εκπροσώπηση κάποιου συγκεκριμένου κατασκευαστή από τον οδηγό, με τις ημέρες και τις ώρες διεξαγωγής των αγώνων να είναι προκαθορισμένες. Τα δύο σημαντικά χαρακτηριστικά ενός οδηγού στην online παρουσία του είναι τα Sportsmanship Rating και Driver Rating. Το Driver Rating είναι άμεσα εξαρτώμενο από την απόδοση του παίκτη στους αγώνες, με γνώμονα την ποσότητα (pole position, νίκες) ενώ το Sportsmanship Rating είναι άμεσα εξαρτώμενο από την ποιότητα της οδήγησης (καθαροί αγώνες, χωρίς ατυχήματα και χωρίς αντιαθλητική συμπεριφορά).
Μάλιστα υπάρχει πλάνο επιβράβευσης των καλύτερων οδηγών, με τη δυνατότητα έκδοσης αγωνιστικής άδειας εγκεκριμένης από τη FIA, για συμμετοχή σε επίσημα πρωταθλήματα αγώνων, κάτι παρόμοιο με το μοντέλο του GT Academy. Το Sport Mode σαν ιδέα είναι εξαιρετική η εκτέλεση του όμως, παρουσιάζει προβλήματα σε αυτή την πρώιμη φάση του. Όπως αναφέρω πιο πάνω τα πρωταθλήματα θα είναι διαθέσιμα από το Νοέμβρη και το μόνο που μπορούν κάνουν οι παίκτες είναι να συμμετέχουν στα εβδομαδιαία events, χαρακτηριστικό που προσθέτει στη γενική εικόνα της έλλειψης οργάνωσης και ετοιμότητας από πλευράς Polyphony Digital και Sony. Όμως πάντα υπάρχει η υπόσχεση ότι με τον καιρό όλα θα φτιάξουν και θα υπάρξουν προσθήκες στο παιχνίδι, αλλά η παρούσα κατάσταση του Sport Mode προκαλεί δυσαρέσκεια στους ήδη υπάρχοντες παίκτες.
Αυτός είναι και ο μεγάλος βραχνάς, για κάθε πρόβλημα υπάρχει η εύκολη λύση του update κάτι που ενισχύεται από την always online φύση του παιχνιδιού. Το GT Sport είναι δομημένο ως ένα “ζωντανό” παιχνίδι, διαρκώς σε αλλαγές και προσθήκες, προσαρμόσιμο ανάλογα με το feedback του κοινού. Αυτό όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν έχει αποτέλεσμα ορισμένες φορές να οδηγήσει σε τόσες αλλαγές που οποιοδήποτε σχόλιο και διαπίστωση να μην έχει νόημα σε βάθος χρόνου, μίας μορφής failsafe προς την κριτική. Επιχειρηματικά η Sony έκανε κάτι το εξαιρετικό, εκμεταλλευόμενη την έλλειψη αποκλειστικών racing παιχνιδιών (το Driveclub κυκλοφόρησε πριν 3 χρόνια), επαναφέρει ένα όνομα βαρύ σαν ιστορία στο χώρο και χρησιμοποιώντας τη νοσταλγία προσπαθεί να αναπληρώσει το χαμένο έδαφος.
Θα ήθελα να προσέξετε το marketing για το GT Sport προσωπικά είναι μία σπουδή στην εθελοτυφλία και την παρελθοντολαγνεία, καθώς χρησιμοποίησε τη νοσταλγία του κοινού για να καλύψει τα κενά και για προσελκύσει νέο κόσμο. Πόσοι είναι αυτοί οι οποίοι αγόρασαν το GT Sport και απογοητεύθηκαν; Πολλοί. Πόσοι από αυτούς πίστεψαν ότι αυτό είναι το επόμενο μεγάλο Gran Turismo; Σχεδόν όλοι. Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι; Αυτό θα το απαντήσετε εσείς.
Ακολουθήστε το Unboxholics.com στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα για τεχνολογία, videogames, ταινίες και σειρές. Ακολουθήστε το Unboxholics.com σε Facebook, Twitter, Instagram, Spotify και TikTok.