Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει ένα από τα πιο αινιγματικά γεγονότα της προϊστορικής Ευρώπης, την ξαφνική μείωση πληθυσμών κατά τη Νεολιθική περίοδο. Επιστήμονες λοιπόν ανακάλυψαν ότι σε μια περιοχή κοντά στο Παρίσι, ένας ολόκληρος πληθυσμός εξαφανίστηκε σχεδόν ολοκληρωτικά πριν αντικατασταθεί από νέες ομάδες ανθρώπων που έφτασαν από τη νότια Ευρώπη.
Ειδικότερα, η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και βασίστηκε σε DNA από 132 ανθρώπους που είχαν ταφεί σε έναν μεγάλο μεγαλιθικό τάφο, περίπου 50 χιλιόμετρα βόρεια του Παρισιού. Το ενδιαφέρον είναι ότι ο ίδιος χώρος χρησιμοποιήθηκε σε δύο διαφορετικές περιόδους, πριν και μετά το 3000 π.Χ. Όταν οι επιστήμονες συνέκριναν το γενετικό υλικό των δύο ομάδων, διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε σχεδόν καμία συγγένεια μεταξύ τους.
Με απλά λόγια, οι άνθρωποι που είχαν ταφεί εκεί αργότερα δεν φαίνεται να ήταν απόγονοι των πρώτων κατοίκων της περιοχής. Οι παλαιότεροι συνδέονταν γενετικά με πληθυσμούς της βόρειας Γαλλίας και της Γερμανίας, ενώ οι μεταγενέστεροι έμοιαζαν περισσότερο με ομάδες από τη νότια Γαλλία και την Ιβηρική Χερσόνησο. Αυτό δείχνει ότι μετά την κατάρρευση του αρχικού πληθυσμού, στην περιοχή έφτασαν νέες ομάδες ανθρώπων από τον νότο.
Eπίσης, εντοπίστηκαν ίχνη αρχαίων ασθενειών, ανάμεσα τους πανώλη και βακτηριακές λοιμώξεις, χωρίς όμως να πιστεύουν ότι αυτές ήταν η μοναδική αιτία της εξαφάνισης. Σύμφωνα με τη μελέτη, πιθανότατα υπήρξε συνδυασμός επιδημιών, περιβαλλοντικής πίεσης και κοινωνικών αναταραχών.
Το εντυπωσιακό είναι ότι αυτή η πληθυσμιακή κατάρρευση φαίνεται πως δεν άλλαξε μόνο το ποιοι ζούσαν στην περιοχή αλλά ίσως συνδέεται και με το τέλος των μεγάλων πέτρινων μνημείων που χτίζονταν εκείνη την περίοδο σε διάφορα σημεία της Ευρώπης.
Πηγή: Nature
Must Read
Σπαθί του Ουρανού: Βρέθηκε το ψηλότερο γνωστό δέντρο της Ανατολικής Ασίας
Επιστήμονες μετατρέπουν καφέ σε καύσιμο
Γιατί πεθαίνουν περισσότεροι νέοι μπαμπάδες;