DOOM Eternal Review - Όσοι πιστοί προσέλθετε!

Μια αναλυτική ματιά στο εξαιρετικό sequel της id Software

H Bethesda και η id Software ανοίγουν για άλλη μία φορά διάπλατα τις πύλες της Κολάσεως και μας καλωσορίζουν στο πολυαγαπημένο σύμπαν του Doom. Μετά το soft-reboot της σειράς που έλαβε χώρα το 2016, οι δύο εταιρίες δίνουν ξανά τα χέρια και παραδίδουν ένα παιχνίδι που ακολουθεί το arcade ύφος των original Doom τίτλων, ξεφεύγοντας παράλληλα από τη συνταγή που έδωσε ο προκάτοχός του, τόσο στην αισθητική όσο και στο gameplay.

Στον πυρήνα του παιχνιδιού βρίσκεται η νέα game engine της id Software, id Tech 7, η οποία αποκαλύφθηκε στην QuakeCon 2018, παράλληλα με την ανακοίνωση του Doom Eternal, ενώ το αιματοβαμμένο soundtrack υπογράφει για άλλη μία φορά ο βραβευμένος μουσικοσυνθέτης της First Person Shooter σκηνής, Mick Gordon.

To Doom Εternal λαμβάνει χώρα στη κατεστραμμένη πλέον -από τους δαίμονες που έχουν εισβάλει- Γη και όχι στον Άρη. Η εκρηκτική εισαγωγή του παιχνιδιού, διάρκειας περίπου 10 λεπτών, μιλάει από μόνη της. Σε αντίθεση με όλα τα άλλα παιχνίδια της σειράς όπου ξεκινάτε με ένα απλό πιστόλι, εδώ βρίσκεστε από το πρώτο δευτερόλεπτο σε ένα δωμάτιο με 3 δαίμονες και ένα combat shotgun στο χέρι. Το Doom Eternal φωνάζει στον παίκτη από την πρώτη στιγμή “Τρέχα και πυροβόλα!”.

Τον προκαλεί να σκεφτεί στρατηγικά και επικεντρώνεται πολύ στο γρήγορο combat, τα καταιγιστικά set pieces και τους απολαυστικούς close combat διαμελισμούς των εχθρών με το αλυσοπρίονο. Aν και βρήκα πολύ πιο απολαυστικό το gameplay και την ασταμάτητη δράση του Eternal, μου έλειψε η πιο σκοτεινή και κλειστοφοβική ατμόσφαιρα του Doom 2016, με τους χαμηλούς φωτισμούς, τους στενούς διαδρόμους και το ελαφρώς πιο horror στοιχείο. Δεν υπονοώ σε καμία περίπτωση ότι ο κόσμος του Eternal δεν έχει gore στοιχεία, αποκρουστικά σκηνικά και βίαιες αναμετρήσεις, απλώς το βρήκα λίγο πιο ανάλαφρο από το προηγούμενο.

Το Eternal έχει μια διαφορετική, πιο old-school προσέγγιση, με φωτεινά περιβάλλοντα και μεγάλες αρένες, πολύχρωμα pickups για ammo, health και armor που μαζεύετε κάθε φορά που κόβετε φέτες κάποιο δαίμονα αλλά και ενδιαφέρουσες arcade πινελιές, όπως οι extra ζωές και τα cheat codes. Pickups σαν κι αυτά θα τα βρείτε κρυμμένα στους χάρτες του campaign, μαζί με πολλά ακόμα collectibles, όπως διακοσμητικά toys, βινύλια με το soundtrack του παιχνιδιού, power ups για τη στολή κλπ.

Εχει γίνει πολύ προσεκτική δουλειά στο level design, καθώς οι χάρτες των αποστολών είναι πολύ μεγάλοι τόσο στον κατακόρυφο όσο και στον οριζόντιο άξονα και απαιτούν από τον παίκτη επιπλέον εξερεύνηση πέραν του κεντρικού μηχανισμού που σου ζητάει να πας από το ένα checkpoint στο άλλο. Θετικό πρόσημο δίνει το replayability value, αφού μπορείτε να επισκεφθείτε προηγούμενες αποστολές και να ανακαλύψετε όλα τα μυστικά τους, ενώ παράλληλα μπορείτε να ενεργοποιήσετε τα cheat codes που ανακαλύπτετε κατά τη διάρκεια του campaign ώστε η εμπειρία να γίνεται πιο διασκεδαστική.

Το στοιχείο της εξερεύνησης ενισχύεται από τους platforming μηχανισμούς που έχουν προστεθεί στο Eternal. Μπορείτε να κάνετε διπλά άλματα, να πιαστείτε και σκαρφαλώσετε σε τοίχους, να κάνετε dash στον αέρα, να φτάσετε σε πολύ ψηλά ή πολύ χαμηλά σημεία, να πηδήξετε πάνω από μεγάλα κενά και να μαζέψετε τα secret collectibles. Οφείλω να ομολογήσω ότι κατά τις πρώτες ώρες του παιχνιδιού η ιδέα του platforming μου φάνηκε “ξένη” και αχρείαστη σε μία κατά τα άλλα αμιγώς Doom συνταγή.

Ένιωθα ότι μπαίνει με το ζόρι ανάμεσα στις μάχες με τους δαίμονες και ρίχνει τόσο απότομα το ρυθμό του παιχνιδιού που με βγάζει εκτός κλίματος. Όσο όμως το παιχνίδι προχωρούσε και κάθε νέα μάχη γινόταν ένας ανελέητος αγώνας για επιβίωση δεν έβλεπα την ώρα να πάρω λίγα λεπτά χαλάρωσης και ηρεμίας πριν την επόμενη βίαια αναμέτρηση. Και εκεί ακριβώς δένει καλύτερα το platforming και η εξερεύνηση στο χάρτη, αν και ομολογουμένως κάποια sections διαρκούν παραπάνω από όσο πρέπει και κουράζουν.

Ήρθε όμως η ώρα να μιλήσουμε για το ανανεωμένο combat του παιχνιδιού, το οποίο ομολογουμένως παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε κάθε Doom τίτλο. Σαν γενικό κανόνα μπορούμε να πούμε ότι οι μάχες στο Eternal έχουν γίνει πιο δύσκολες, πιο γρήγορες και με περισσότερη ένταση. Έχετε λιγότερο ammo στα όπλα, τα pickups στους χάρτες (health, armor και ammo) είναι λιγότερα και πιο διάσπαρτα, οι εχθροί δυσκολεύουν πολύ γρήγορα και οι ορδές που σας επιτίθενται όσο προχωράει το campaign γίνονται ασταμάτητες. Με λίγα λόγια το παιχνίδι προσφέρει σημαντική πρόκληση και θα πρέπει να μάθετε να παίζετε με τους κανόνες που βάζει αν θέλετε να επιβιώσετε. Ο βασικότερος είναι ότι πρέπει να κινείστε συνέχεια γιατί οι εχθροί είναι πάρα πολλοί και μπορεί να παγιδευτείτε εύκολα σε κλειστά σημεία. Εδώ βοηθάει και το νέο moveset του Doomslayer που περιέγραψα πιο πριν. Πρέπει να κινείστε γρήγορα, να πηδάτε ψηλά, να κάνετε dash μακριά από τους δαίμονες και όλα αυτά ενώ ταυτόχρονα τους σκοτώνετε έναν έναν ή και μαζικά.

Για αρχή θα πρέπει να εξοικειωθείτε με τα glory kills, τα οποία έχουν επιστρέψει στο Doom Eternal. Αφού κάνετε αρκετό damage σε ένα δαίμονα, αυτός γίνεται staggered και τότε έχετε την ευκαιρία να τον αποτελειώσετε με ένα θεαματικό melee execution είτε με το blade είτε με το αλυσοπρίονo (που έχει περιορισμένο καύσιμο οπότε θέλει επιλεκτική χρήση). Αυτά τα executions σας ανταμείβουν με health και ammo pickups, ενώ για να αναπληρώσετε armor πρέπει να βάλετε φωτιά στους δαίμονες με το flamethrower. Αν τους σκοτώσετε όσο αυτοί καίγονται παίρνετε επιπλέον armor. Σε μία μεγάλη μάχη συχνά θα βρεθείτε με χαμηλή ζωή και ελάχιστο ammo. Πρέπει να χρησιμοποιείτε τους μικρότερους και πιο αδύναμους δαίμονες σαν πηγή αναπλήρωσης για οτιδήποτε σας λείπει και να συνεχίζετε να σκοτώνετε τους μεγαλύτερους δαίμονες όσο φυσικά κινείστε συνέχεια στο χώρο. Στη φαρέτρα σας έρχονται να προστεθούν εργαλεία με τα οποία μπορείτε να εξοντώσετε δαίμονες μαζικά όπως χειροβομβίδες, ice bombs που παγώνουν πολλούς εχθρούς ταυτόχρονα, αλλά και το blood punch, μία δυνατή melee επίθεση που φορτώνει μετά από έναν αριθμό από glory kills και μπορεί να εξοντώσει πολλούς μικρότερους δαίμονες με τη μία. Κάθε μάχη είναι και μια νέα εμπειρία γεμάτη ένταση και αδρεναλίνη που δύσκολα μπορώ να σας μεταφέρω μέσα από ένα κείμενο. Πρέπει να τη βιώσετε οι ίδιοι.

Στο παιχνίδι θα συναντήσετε ανασχεδιασμένους τους περισσότερους δαίμονες που είχε και το προηγούμενο Doom, αλλά και πολλούς νέους. Κάθε αποστολή εισάγει ολοένα και πιο δυνατούς δαίμονες, αλλά και μεγαλύτερης κλίμακας μάχες. Στον αντίποδα, σας ανταμείβει συνεχώς με νέα όπλα, power ups και upgrades. Το πρώτο σύστημα upgrade που θα συναντήσετε είναι τα weapon points με τα οποία ξεκλειδώνετε upgrades για τα όπλα σας. Κάθε όπλο έχει δικά του upgrades που δίνουν ένα secondary fire mode ή κάποιο άλλο buff, όπως καλύτερο reload speed. Weapon points μαζεύετε σκοτώνοντας δαίμονες και γεμίζοντας τον δείκτη του demonic encounter κάθε αποστολής. Το σύστημα των weapon upgrades έχει πολύ μεγάλο βάθος και ουσιαστικά δίνει στον παίκτη τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει κάθε όπλο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους ανάλογα τη μάχη.

Μέσα στους χάρτες θα βρείτε και διάφορα άλλα upgrades, όπως τα Sentinel Crystals. Τα Sentinel Crystals ξεκλειδώνουν μόνιμα perks που αλλάζουν τον τρόπο που κινείστε μέσα στη μάχη, δίνοντάς σας σημαντικά πλεονεκτήματα (π.χ. να κάνετε slow το χρόνο κάθε φορά που πηδάτε, ή να κινείστε πιο γρήγορα στον αέρα). Μπορείτε να κάνετε equip μέχρι 3 τέτοια perks γι αυτό θα πρέπει να τα επιλέξετε πολύ προσεκτικά. Τέλος, προσφέρετε και μία πληθώρα από upgrades, τα λεγόμενα runes, για τη στολή του Doomguy, τα οποία μπορούν να σας βοηθήσουν σε πιο πρακτικά θέματα, όπως να κάνουν ορατά τα secret collectibles στο χάρτη κλπ. Συνολικά, το Doom Eternal βρίθει από περιεχόμενο στο RPG στοιχείο του και όλο το ψάξιμο για το πως συνδυάζονται τα power ups μεταξύ τους, γρήγορα γίνεται ένα άθλημα από μόνο του και δίνει ακόμα ένα λόγο να ξαναπαίξετε το παιχνίδι μετά τον πρώτο τερματισμό.

Πολλά από τα cosmetic αντικείμενα που μαζεύετε στις αποστολές μπορείτε να τα βρείτε τακτοποιημένα στις βιβλιοθήκες του Doom Fortress, πράγμα που εξυπηρετεί σαν κεντρικό hub ανάμεσα στις αποστολές. Εδώ μπορείτε να ακούσετε τα βινύλια που έχετε συλλέξει, να χαζέψετε τη συλλογή σας από toys, όπλα και...ηλεκτρικές κιθάρες, να βασανίσετε δαίμονες σε μία ειδικά σχεδιασμένη training arena, να επιλέξετε φυσικά κάποια αποστολή για να παίξετε και πολλά ακόμα.

Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι αν και το παιχνίδι δεν έχει κάποιο σύστημα microtransactions, διαθέτει ένα level up/reward σύστημα όπου στο τέλος κάθε αποστολής παίρνετε XP ανάλογα την απόδοσή σας, ανεβαίνετε levels και κερδίζετε κάποια cosmetic αντικείμενα όπως avatas, banners και victory poses, τα οποία είναι ορατά στους άλλους παίκτες μέσω του multiplayer συστήματος του παιχνιδιού (για το οποίο θα χρειαστείτε κι έναν Bethesa.net λογαριασμό).

Ο τεχνικός τομέας είναι αναμενόμενα εξαιρετικός, η νέα game engine της id Software, η δημιουργία της οποίας ξεκίνησε με αφορμή το Doom Eternal, δείχνει τα δόντια της τόσο στον οπτικό τομέα, με τα μοντέλα των γνωστών demons να είναι εμφανώς βελτιωμένα, με περισσότερες λεπτομέρειες συγκριτικά με την προηγούμενη μηχανή και με κοφτερή εικόνα, ενώ το framerate είναι στα 60fps. Αντίστοιχα, εξαιρετική δουλειά έχει γίνει και στον ήχο και τη μουσική. Η αλήθεια είναι ότι οι ήχοι στο Eternal, για παράδειγμα το sound design των όπλων, μου φάνηκε ότι αφήνει μία πιο cyber/electronic αίσθηση από τους παραδοσιακούς heavy metal ήχους που ακούγαμε στα προηγούμενο Doom.

Παρόμοια αισθητική προσέγγιση είδα και στα μοντέλα ορισμένων demons όπως o Mancubus, που έχουν περισσότερα μηχανικά μέρη επάνω τους, αλλά και στα όπλα που διαθέτουν ελαφρώς φουτουριστική σχεδίαση. Φαίνεται ότι οι δημιουργοί θέλησαν επίτηδες να δώσουν μία πιο industrial προσέγγιση στον οπτικοακουστικό τομέα. Τέλος, η μουσική του Mick Gordon είναι σαφώς το highlight του ηχητικού τομέα, που όχι απλά παραμένει πιστή στο heavy metal ύφος της σειράς, αλλά είναι επιπλέον ενισχυμένη με εξαιρετικές πινελιές ηλεκτρονικής μουσικής που αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο το αρρωστημένο gore εικαστικό του τίτλου.

Συνοψίζοντας : Το Doom Eternal είναι ένα εξαιρετικό sequel του Doom (2016). Η id Software δεν προσπάθησε να φτιάξει το ίδιο παιχνίδι σε διαφορετικό setting, είχε εξ΄αρχής σκοπό να δοκιμάσει κάτι νέο. Επενδύει λιγότερο στη σκοτεινή ατμόσφαιρα και το horror στοιχείο και δοκιμάζει να ενσωματώσει ακόμα γρηγορότερο gunplay, με νέους platforming μηχανισμούς που λειτουργούν σαν pace breakers μεταξύ των συγκρούσεων με τους δαίμονες, κάτι που ίσως ξενίσει κάποιους fans της σειράς. Στη βάση του όμως παραμένει ένα παραδοσιακό Doom παιχνίδι, έχει ασταμάτητη δράση, πολλές επιλογές για να σφάξετε τις ορδές από δαίμονες, το αγαπημένο μας chainsaw επιστρέφει και προσφέρει θεαματικές melee εκτελέσεις, ατελείωτα upgrades για τα όπλα και τον Doomslayer, ανασχεδιασμένα μοντέλα παλιών εχθρών, αλλά και πολλούς νέους και φυσικά πολύ, πολύ heavy metal μουσική από τον Mick Gordon και την ομάδα του.
Box Art
Tested on : PS4
Developer : id Software
Publisher : Bethesda Softworks
Distributor : IGE S.A.
Available for : PS4, Xbox One, PC, Stadia
Release date : 20-03-2020

9 comment(s)