Χάος για την ελληνική υποψηφιότητα στα Όσκαρ - Ακυρώνεται η συμμετοχή;

Καταγγελίες για παρατυπίες στη διαδικασία επιλογής
24 Αυγούστου 2024 11:23
Χάος για την ελληνική υποψηφιότητα στα Όσκαρ - Ακυρώνεται η συμμετοχή;

Την έντονη αντίδραση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έχει προκαλέσει η ανεξήγητη αντικατάσταση τεσσάρων μελών της επιτροπής, η οποία κλήθηκε από το ΥΠΠΟ να γνωμοδοτήσει σχετικά με την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα επερχόμενα βραβεία Όσκαρ. 

Μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν στην εγχώρια κινηματογραφική κοινότητα από το γεγονός, ο υφυπουργός πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας παραχώρησε έκτακτη συνέντευξη Τύπου όπου επεσήμανε τα εξής:

Δεν υπάρχει αντικατάσταση μελών της επιτροπής, γιατί επιτροπή δεν είχε οριστεί. Μία φορά συστάθηκε επιτροπή, αυτή η οποία υπάρχει στη Διαύγεια.

Ενώ διευκρίνισε πως συγκεκριμένος υπάλληλος του υπουργείου “Αποφάσισε να αγνοήσει και να παρακάμψει όλη την ιεραρχική διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος”.

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ωστόσο έκρινε πως η συνέντευξη του Υφυπουργού δεν έδωσε τις απαραίτητες απαντήσεις και ως εκ τούτου ζητά σε επιστολή της, την ακύρωση της ελληνικής συμμετοχής στα Όσκαρ.

Εδώ μπορείτε να δείτε την πλήρη επιστολή:

"Αίτημα ακύρωσης της Ελληνικής συμμετοχής στα Βραβεία Οσκαρ 2025

Αξιότιμε κ. Φωτήλα,

Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα.

Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:

Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;

Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.

Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.

Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.

Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία.

Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα. Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.

Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.

Το ΔΣ της ΕΑΚ

Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος

Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος

Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος

Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας

Βίκυ Μίχα, ταμίας

Γιούρι Αβέρωφ, μέλος

Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος"

Παράλληλα με αφορμή τη συνέντευξη Τύπου του Υφυπουργού, ανακοίνωση εξέδωσαν και τα μέλη του Ενιαίου Συλλόγου ΥΠΠΟ, που αντιτίθεται στην επίρριψη ευθυνών σε υπαλλήλους της αρμόδιας διεύθυνσης:

«Στη χθεσινή συνέντευξη τύπου του Υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Φωτήλα και της ΓΓ κ. Δουνδουλάκη υπήρξε προσπάθεια όλο το «φιάσκο» με την επταμελή επιτροπή επιλογής της ταινίας που θα αποσταλεί στα βραβεία Όσκαρ να φορτωθεί σε μια συνάδελφό μας.

Ξεκαθαρίζουμε ότι:

  • Σύμφωνα με την υπηρεσιακή πρακτική και τις κείμενες διατάξεις, η εν λόγω Επιτροπή προτείνεται από την αρμόδια Διεύθυνση και σε καμία περίπτωση «από μία υπάλληλο», όπως αναφέρθηκε. Κατά γενική ομολογία, η Επιτροπή που προτάθηκε από τα υπηρεσιακά στελέχη ήταν μια άψογη επιτροπή, καθολικής αποδοχής από τον κόσμο του ελληνικού κινηματογράφου, με μέλη εγνωσμένου κύρους από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
  • Η συγκρότηση της Επιτροπής σε καμία φάση της διαδικασίας δεν ήταν «παράτυπη», όπως είπε στη συνέντευξη τύπου ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας. Δεν «αναγκάστηκε» να αλλάξει τη σύνθεση της Επιτροπής, επειδή ήταν «παράτυπη». Το επιχείρημα αυτό δεν ισχύει και δεν απαντά γιατί κράτησε ίδια δύο μέλη της προτεινόμενης Επιτροπής (το τρίτο μέλος ήταν ex officio και ήταν υποχρεωμένος να το κρατήσει). Ο Υφυπουργός επέλεξε να αλλάξει αιφνιδιαστικά τη σύνθεση της Επιτροπής και με την επιλογή του οδήγησε σε απόσυρση ταινιών από την διαδικασία και σε παραίτηση μελών της Επιτροπής. Η εξέλιξη με την απόσυρση 23 υποψήφιων ταινιών, που ναρκοθετεί κάθε έννοια αξιοκρατίας στην διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Όσκαρ, αποτελεί αποκλειστικά ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας.
  • Οι διεργασίες για την επιτροπή από τους αρμόδιους υπαλλήλους είχαν ξεκινήσει εγκαίρως, πολύ πριν την καταληκτική ημερομηνία της 15/8/2024. Πριν συνταχθεί το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης, που στάλθηκε για υπογραφή, δεν είχε υπάρξει καμία αντίρρηση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, που ήταν ενήμερη. Αντί να ψάχνουν να βρουν «εξιλαστήρια θύματα» ανάμεσα στους υπαλλήλους της αρμόδιας Διεύθυνσης, καλό είναι ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας και η ΓΓ κ. Δουνδουλάκη, να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί χωρίς να την μετακυλίουν σε εργαζόμενους, οι οποίοι εκτέλεσαν με υπηρεσιακή επάρκεια τα καθήκοντά τους, με ευσυνειδησία και ευαισθησία για την αξιοκρατία και την διαφάνεια.

Δεν θα ανεχθούμε καμία «προκάτ» πειθαρχική διαδικασία, για να αποσείσει τις ευθύνες της η πολιτική ηγεσία. Στεκόμαστε δίπλα στους συναδέλφους-ισσες της αρμόδιας Διεύθυνσης και την υπάλληλο που στοχοποιείται άδικα, ώστε να μην αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πραγματικά ανήκουν».

Tags: