Το Gladiator 2 κατηγορείται για ιστορικές ανακρίβειες

Η ιστορία δεν συμφωνεί με τον Ridley Scott
01 Νοεμβρίου 2024 15:24
Το Gladiator 2 κατηγορείται για ιστορικές ανακρίβειες

Η νέα ταινία του Ridley Scott, Gladiator 2, μπορεί να ενθουσιάζει το κοινό στις πρώτες προβολές, αλλά οι ιστορικοί δεν φαίνεται να εντυπωσιάζονται εξίσου. Η Δρ. Shadi Bartsch, διάσημη καθηγήτρια κλασικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, κατηγορεί την ταινία για σοβαρές ιστορικές ανακρίβειες που συγκρούονται με γνωστά στοιχεία για την αρχαία Ρώμη.

Ακολουθώντας το επιτυχημένο Gladiator του 2000, το Gladiator 2 του Scott εξερευνά νέο έδαφος με διαφορετικό cast, παραμένοντας όμως στο σκληρό σκηνικό της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Ωστόσο, η Bartsch ανήκει σε εκείνους που υποστηρίζουν ότι η ταινία δεν ακολουθεί επακριβώς τα ιστορικά γεγονότα.

Ένα σημαντικό ζήτημα που επισημαίνει είναι η απεικόνιση των ρινόκερων στο Κολοσσαίο. Ενώ αρχαίες καταγραφές αναφέρουν έναν ρινόκερο με ένα κέρατο που παρουσιάστηκε στις ρωμαϊκές αρένες, η ταινία του Scott δείχνει έναν με δύο κέρατα, γνωστό ως αφρικανικός λευκός ρινόκερος, να ορμάει στο Κολοσσαίο.

Η Bartsch σημειώνει ότι οι Ρωμαίοι δεν θα είχαν δει ποτέ αυτό το είδος ρινόκερου, πόσο μάλλον για να τον χρησιμοποιούν σε μάχες. Επιπλέον, στην ταινία, οι μονομάχοι φαίνονται να ιππεύουν αυτούς τους ρινόκερους, μια κατάσταση που η Bartsch τονίζει ότι δεν έχει καμία βάση σε καμία ιστορική πηγή.

Η απεικόνιση της ρωμαϊκής καθημερινής ζωής στην ταινία προκαλεί επίσης αντιδράσεις. Η Bartsch αναφέρεται σε μια σκηνή όπου ένας ευγενής φαίνεται να πίνει τσάι σε καφετέρια και να διαβάζει εφημερίδα, που είναι μια πλήρης ανακρίβεια και εξηγεί ότι:

Δεν υπήρχαν καφετέριες και η τυπογραφία που οδήγησε στις σύγχρονες εφημερίδες εφευρέθηκε τον 15ο αιώνα. 

Οι Ρωμαίοι είχαν ένα μέσο για να ενημερώνονται, το Acta Diurna, αλλά ήταν χαραγμένο σε πέτρινες πλάκες και τοποθετημένο σε δημόσιους χώρους.

Ο Ridley Scott, ωστόσο, δεν φαίνεται να επηρεάζεται από αυτές τις κριτικές. Το 2023 υπερασπίστηκε με πάθος την καλλιτεχνική του ελευθερία στο Napoleon, υποστηρίζοντας ότι, όσο προχωράμε χρονικά, οι ερμηνείες των ιστορικών γεγονότων γίνονται περισσότερο εικασίες.

Όπως δήλωσε, πρόσφατα, συγκεκριμένα:

Μέχρι να φτάσουμε στο 2024, όλα είναι εικασίες.