Το διήγημα του Edgar Allan Poe που ενέπνευσε το σενάριο για την ταινία Prisoners  

O Aaron Guzikowski και η μακάβρια ιστορία που τον επηρέασε

Το διήγημα του Edgar Allan Poe που ενέπνευσε το σενάριο για την ταινία Prisoners

Το παρόν κείμενο αποκαλύπτει σημαντικά στοιχεία της πλοκής.


Σε μια ήσυχη γειτονιά στα προάστια της Πενσυλβάνια, δυο οικογένειες της περιοχής, οι Dover και οι Birch, αποφασίζουν να γιορτάσουν την ημέρα των Ευχαριστιών μαζί. Στην συγκεκριμένη συνάντηση θα έρθουν αντιμέτωποι με τον χειρότερο εφιάλτη τους. Οι δυο μικρές κόρες τους εξαφανίζονται μυστηριωδώς, και κάπως έτσι θα ξεκινήσει ένα δύσκολο παζλ για την αστυνομία, η οποία προσπαθεί έχοντας το χρόνο αντίπαλό της, να βρει στοιχεία και υπόπτους ώστε να φέρει τα μικρά κοριτσάκια ασφαλή πίσω στις οικογένειες τους.

Το Prisoners, έχει τρία ατού, το πρώτο είναι πως στην καρέκλα του σκηνοθέτη βρίσκεται ο Denis Villeneuve, το δεύτερο είναι οι ηθοποιοί, Jake Gyllenhaal και Hugh Jackman και το τρίτο είναι ο διευθυντής φωτογραφίας, Roger A. Deakins. Η ατμόσφαιρά της είναι ζοφερή, υποβλητική κι οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών γεμάτες ένταση, πόνο και συγκίνηση. Επιπρόσθετα, υπάρχει αυτός ο ρυθμός που σε ρουφάει αργά αλλά σταθερά σαν κινούμενη άμμο βαθιά μέσα στον εφιάλτη που βιώνουν οι γονείς των χαμένων κοριτσιών. Η συνολική διάρκεια της ταινίας είναι δυόμιση ώρες, όμως, είσαι πλέον τόσο απορροφημένος από το δράμα που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια σου, που ο χρόνος απλά περνάει και χάνεται χωρίς να τον αντιληφθείς.

Στο σενάριο τώρα συμβαίνει κάτι ιδιαίτερο. Ο Aaron Guzikowski, είχε δηλώσει παλιότερα ότι το σκοτεινό διήγημα The Tell-Tale Heart του Edgar Allan Poe, άσκησε έντονη επιρροή μέσα του. Η ιστορία αφορά τον προσεκτικό υπολογισμό ενός φόνου και την απόπειρα του τέλειου εγκλήματος, με τεμαχισμό του θύματος στην μπανιέρα του δολοφόνου και την απόκρυψη του σώματός του, κάτω από το δάπεδο του σπιτιού του. Όσοι έχουν έρθει σε επαφή με το έργο του Poe, γνωρίζουν αρκετά καλά ότι, ο θάνατος, η ψυχική οδύνη, το σκοτάδι και γενικότερα το μακάβριο, κυριαρχούν σε όλες του τις ιστορίες.

Επιπλέον, όταν έγραφε το The Murders in the Rue Morgue, ο Poe, έγινε ο πρώτος συγγραφέας που εισήγαγε έναν χαρακτήρα (τον ντετέκτιβ) που λύνει το μυστήριο αναλύοντας μεθοδικά τα στοιχεία της υπόθεσης. Δημιούργησε δηλαδή για πρώτη φορά μία ιστορία χρησιμοποιώντας αστυνομική πλοκή. Μία αρκετά πρωτοποριακή τεχνική για την εποχή του. Το Prisoners, αφηγηματικά, τιμάει την συγκεκριμένη ιδέα καθώς ο Jake Gyllenhaal, στον ρόλο του αστυνομικού ντετέκτιβ, προσπαθεί να βρει τα δυο κοριτσάκια, ακολουθώντας προσεκτικά και με υπομονή τα στοιχεία.

Δεν είναι όμως μόνο η συγκεκριμένη τεχνική που συνδέει τον Poe με την ταινία του Villeneuve. Ο Guzikowski, επηρεασμένος όπως αναφέραμε πιο πάνω από το διήγημα του Poe, γράφει ένα short story για ένα παιδί το οποίο εμπλέκεται σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα με τον οδηγό να εγκαταλείπει αβοήθητο το θύμα του, στην συνέχεια της ίδιας ιστορίας, ο πατέρας του παιδιού καταφέρνει και πιάνει τον δολοφόνο του παιδιού του και τον φυλακίζει στο πηγάδι στην αυλή του σπιτιού.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει με τον χαρακτήρα του Hugh Jackman, Keller Dover, ο οποίος, πεπεισμένος ότι έχει βρει τον απαγωγέα της μικρής του κόρης, τον αιχμαλωτίζει μέσα σε ένα αυτοσχέδιο κελί στην μπανιέρα ενός εγκαταλελειμμένου κτιρίου και τον βασανίζει μέχρι να του αποκαλύψει που βρίσκονται τα δυο κοριτσάκια.

Ο Guzikowski, επηρεασμένος από το διήγημα του Poe, κράτησε στοιχεία από την ιστορία μικρού μήκους που έγραψε ο ίδιος και στην συνέχεια την άπλωσε στο σενάριο του Prisoners, όπου σε συνεργασία με τον Denis Villeneuve, μας παρουσίασαν ένα από τα καλύτερα ψυχολογικά θρίλερ της περασμένης δεκαετίας.

Ροη ειδησεων