Dreams Preview - Παίξε τα όνειρά σου 

Και οι εφιάλτες όνειρα είναι

Dreams Preview - Παίξε τα όνειρά σου

Νιώθω περίεργα που πρέπει να σας μιλήσω  πρώτη φορά για κάτι που δεν είναι ακριβώς βιντεοπαιχνίδι. Γιατί, το Dreams της Media Molecule, μόνο παιχνίδι δεν το λες.  Γνωρίσαμε την εταιρία μέσω των πολυαγαπημένων  Little Big Planet  παιχνιδιών, όπως και του Tearaway Unfolded. Από τα πρώτα της βήματα έδειξε το μεράκι της για δημιουργία και την όρεξη που είχαν τα μέλη της να προσφέρουν στους gamers εμπειρίες νέες και αλλιώτικες από τις συνηθισμένες. Γι’ αυτό και το επόμενο project τους φρόντισαν να είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί σε αυτή τη βιομηχανία.

Μάλιστα, πήραν ένα έξυπνο στοιχείο από το Little Big Planet, το οποίο αφού βεβαιώθηκαν ότι άρεσε στους gamers, υιοθέτησαν ως κεντρικό στοιχείο στο νέο τους project. Και η αλήθεια είναι ότι ως στοιχείο, είχε μεγάλη ανταπόκριση. Αναφέρομαι φυσικά στη δυνατότητα δημιουργίας μιας πίστας στο παιχνίδι, την οποία μπορεί ο παίκτης να δοκιμάσει κανονικά. Το ίδιο στοιχείο συναντήσαμε και στο Super Mario Maker, και ενδεχομένως υιοθετήθηκε και σε ορισμένα ακόμη παιχνίδια, γνωστά ή μη. Δεδομένης λοιπόν της αποδοχής του στοιχείου αυτού από τους gamers, η εταιρία αποφάσισε να δουλέψει επάνω στην ιδέα του DIY (Do it Yourself), φέρνοντάς μας ένα project εν ονόματι Dreams.

Όπως προαναφέραμε, το Dreams δεν είναι ακριβώς ένα παιχνίδι. Είναι ένα, κατά κάποιο τρόπο, κάτι ανάμεσα σε εργαλείο και sandbox. Ξεκινώντας, ήρθα σε επαφή με τον κόσμο του. Επέλεξα ένα πλασματάκι και πληροφορήθηκα ότι μέσω αυτού θα χειρίζομαι διάφορα αντικείμενα στον κόσμο αυτό. Δεν υπάρχει κάποιος ήρωας ή χαρακτήρας, αλλά ένα μικρό χνουδωτό πλασματάκι το οποίο μπορεί να μπει σε οποιοδήποτε αντικείμενο, δίνοντας μου το έλεγχο. Η κίνηση πραγματοποιείται τόσο κουνώντας ολόκληρο το χειριστήριο, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και με τους μοχλούς. Αφού εξοικειώθηκα λίγο με το πώς λειτουργούν οι μηχανισμοί αυτοί στην πράξη, βρέθηκα στο μέρος που ξεκινούν όλα.

Ένα home screen, ένα αρχικό μενού, ένας προσωπικός χώρος, μια βάση. Ονομάστε το όπως επιθυμείτε. Μέσα από αυτό, υπάρχει η πρόσβαση στα όνειρα. Όνειρα είναι όλα τα project που έχουν δημιουργηθεί και παίζονται με βάση τον μηχανισμό που προαναφέραμε. Ουσιαστικά, το Dreams, είναι το εργαλείο, το οποίο επιτρέπει στους παίκτες να δημιουργήσουν όχι πια μόνο πίστες, αλλά και ολόκληρα παιχνίδια. Τα παιχνίδια που δημιουργούνται είναι διαθέσιμα να δοκιμαστούν από τους υπόλοιπους παίκτες και σιγά–σιγά δημιουργείται μια κοινότητα. Την αρχή μάλιστα έκανε η ίδια η εταιρία με έναν μικρό αριθμό διαθέσιμων μίνι games, τα οποία έχουν φτιαχτεί με τα εργαλεία που παρέχει το Dreams.

Μιλάμε λοιπόν για ένα εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να φτιάξει το δικό του παιχνίδι, αλλά και να παίξει παιχνίδια που δεν έχουν υπάρξει και δεν θα υπάρξουν ποτέ στη βιομηχανία. Παιχνίδια που εμπνεύστηκε και δημιούργησε κάποιος, σε κάποιο μέρος του πλανήτη. Ιστορίες και κόσμους πίσω από τα οποία κρύβεται ένας απλός gamer. Αυτό, σαν concept, είναι καταπληκτικό.

Και ενώ στον θεωρητικό σχεδιασμό όλα πήγαιναν καλά, το αποτέλεσμα για εμένα αυτή τη στιγμή είναι πολύ μέτριο. Τα διαθέσιμα από την εταιρία παιχνίδια είναι κάποια μικρά mini games, που θεωρώ ότι υπάρχουν μόνο για να δείξουν το τι μπορεί να φτιαχτεί με το εργαλείο  του Dreams. Αδιάφορα γενικά. Τα διαθέσιμα community creations όπως λέγονται, χωρίζονται σε 2 βασικές κατηγορίες. Στην πρώτη, έχουμε αξιόλογες προσπάθειες να δημιουργηθεί κάποιο παιχνίδι, αλλά περιορισμένες στη δημιουργία ενός κόσμου, ή ενός χαρακτήρα, και στην απουσία ιστορίας και γενικά ροής ενός παιχνιδιού, οπότε το αποτέλεσμα είναι ίσως λίγο καλύτερο από έναν πολύ κακοφτιαγμένο indie τίτλο.

Στην δεύτερη κατηγορία, έχουμε καλές δουλίτσες από εταιρίες ή άτομα με γνώσεις επάνω στο αντικείμενο, που θέλουν να διαφημίσουν την δουλειά τους, αλλά  είτε είναι πολύ μικρά σε διάρκεια, είτε χωρίς gameplay aspects. Είδα καταπληκτικά βίντεο με κόσμους παιχνιδιών, ή μικρά levels από κάποιο παιχνίδι στα οποία απλά κουνάς έναν παίκτη ή παρακολουθείς ένα όμορφο τοπίο, όμως όπως και να έχει, δεν ένιωσα ότι παίζω κάποιο παιχνίδι. Και αφού δεν ενθουσιάστηκα από τα διαθέσιμα dreams, πήγα να φτιάξω το δικό μου. Πέρασα ένα κατατοπιστικό tutorial, και προσπάθησα να ξεκινήσω έναν κόσμο. Οι δυνατότητες είναι πολλές, και υπάρχουν πολλά έτοιμα κομμάτια που μπορεί να εισάγει κανείς στο παιχνίδι του. Ήχοι, χαρακτήρες, αντικείμενα κ.α . Τελικά όμως όσο κι αν προσπάθησα, έφτιαξα ένα αποτυχημένο παιχνιδάκι που ούτε εμένα δεν ενθουσίασε. Για όλη την παραπάνω κατάσταση έχω μερικές θεωρίες.

Το εργαλείο το οποίο δίνεται, δεν είναι για όλους. Είναι για όσους θέλουν πολύ να ασχοληθούν και να φτιάξουν κάτι. Οι δυνατότητες που δίνει είναι αρκετές, αλλά χωρίς να γνωρίζω από άλλες μηχανές παιχνιδιών και το πώς ακριβώς δουλεύει μια ομάδα από developers, δεν μπορώ να κρίνω και 100% εύστοχα. Παρ’ όλα αυτά, γνωρίζω ότι το εργαλείο αυτό απευθύνεται σε δημιουργικούς gamers και όχι επαγγελματίες. Σκοπός του δηλαδή είναι το να μαζέψει μια συλλογή παιχνιδιών (dreams) της κοινότητας. Το πρόβλημα είναι ότι η κοινότητα αυτή πρέπει να έχει ένα πολύ ανεπτυγμένο επίπεδο γνώσεων και αρκετό χρόνο να επενδύσει, ώστε το αποτέλεσμα του παιχνιδιού να είναι άνω του μετρίου.

Και αν θέλετε την αλήθεια, δεν θεωρώ ότι το επίπεδο αυτό υπάρχει σε τέτοιο βαθμό που τα dreams αυτή τη στιγμή να είναι αξιόλογα ή να δίνουν την αίσθηση ενός παιχνιδιού που θα αγαπηθεί. Καθ όλη τη διάρκεια τα έβλεπα σαν προσπάθειες ανθρώπων που ασχολήθηκαν με το tool και τα πήγαν σίγουρα καλύτερα από εμένα. Τους θαύμασα για αυτό που έφτιαξαν (γιατί αντικειμενικά το δικό μου ήταν απαίσιο), το δοκίμασα και το έκλεισα διαπιστώνοντας ένα σωρό από λάθη και απογοητεύσεις.  Για παράδειγμα, όσο γλυκό κι αν ήταν ένα παιχνιδάκι που τρέχεις και μαζεύεις κάτι σαν πόντους, όταν ο χαρακτήρας είναι απλά σαν ένα νεκρό σώμα, η αίσθηση όλου του παιχνιδιού είναι αίσθηση προχειροδουλειάς.

Ή όταν βλέπεις ένα καταπληκτικό cut scene και νομίζεις ότι σε λίγο θα ξεκινήσει κάτι ωραίο και απλά συνειδητοποιείς ότι είναι μόνο ένα cut scene, απογοητεύεσαι.  Ή όταν παίζεις μιά πίστα και αυτό ήταν όλο. Τα παραπάνω παραδείγματα είναι πολύ συνηθισμένα. Από ένα σημείο και μετά, όταν συνειδητοποίησα με τί ακριβώς έχω να κάνω, θυμήθηκα εκείνες τις ιστοσελίδες (τύπου friv), που μπαίναμε μικροί και παίζαμε mini games και το κλείναμε μετά από λίγο.

Κατά τη γνώμη μου, ο ρόλος ενός developer είναι σημαντικός. Για ένα απλό παιχνίδι πολλοί επαγγελματίες εργάζονται χρόνια και αφιερώνουν όλο τους το είναι. Αυτόν τον ρόλο δεν μπορεί να τον πάρει ο καθένας και το αποτέλεσμα να βγει ίδιο.  Μπορεί να πειραματιστεί, να μάθει πράγματα, να μπει στα παπούτσια του developer και να διασκεδάσει. Αλλά ως εκεί. Οι καλές και πολύ αξιόλογες προσπάθειες στα dreams που δίνουν την αίσθηση ενός πολύ τίμιου παιχνιδιού που θα αγόραζε κανείς και έξω από το dreams, είναι μετρημένες στα δάχτυλα. Και πιστεύω ότι προοπτική να πολλαπλασιαστούν ραγδαία, δεν υπάρχει. Εύχομαι σε βάθος χρόνου και μέχρι την κυκλοφορία να υπάρξει μια αξιοπρεπής συλλογή παιχνιδιών άνω του μετρίου.

Από την άλλη, ως ένα εργαλείο διασκέδασης που κάποιος πειραματίζεται και βλέπει και το πώς πειραματίζονται άλλοι, είναι όμορφο. Πόσοι μη επαγγελματίες όμως, έχουν τόσο όρεξη και μεράκι να ασχοληθούν με τη δημιουργία; Και πόσοι επαγγελματίες θα επιλέξουν αυτό το εργαλείο για να φτιάξουν τα παιχνίδια τους; Λίγοι και στις δύο περιπτώσεις πιστεύω. Όπως και να έχει, υπάρχουν και ορισμένες δουλίτσες που αξίζει πολύ να δει κανείς. Είτε 2-3 mini games που έχουν πλάκα στο Multiplayer, είτε και Zelda creations, Mario, 3D Cuphead, Slayer Scrolls ή εμπνευσμένα από το Limbo παιχνίδια  και άλλα, που μόνο από περιέργεια όσων αγάπησαν τα original παιχνίδια, αξίζουν μια ματιά. Κάποιος έφτιαξε το θρυλικό demo του P.T, το οποίο πολλοί δεν κατάφεραν να παίξουν όταν ήταν διαθέσιμο.

Μάλιστα, όταν το Dreams κυκλοφορήσει κανονικά, πληροφορήθηκα ότι θα υπάρχει και ένα single player mode, στο οποίο θα υπάρχει διαθέσιμο ένα μεγάλο παιχνίδι φτιαγμένο κανονικά με ιστορία, πλοκή, και θα έχει μια κανονική ροή. Αυτό, πραγματικά ανυπομονώ να το δω. Βέβαια, Πληροφορήθηκα επίσης ότι μέχρι στιγμής, ακόμη και αν κάποιος αγόρασε το Dreams σε early access, όταν κυκλοφορήσει θα πρέπει να πληρώσει ξανά.

Εν ολίγοις, πάλι θα φτάσει το full price, χωρίς έστω μια καλή έκπτωση σε όσους ήδη υποστήριξαν το project από νωρίς. Το σχόλιο μου επάνω σε αυτό, είναι ότι βλέπω το studio να είναι πολύ σίγουρο για την επιτυχία του. Παρ ‘όλα αυτά δεν θέλω να βγάλω από νωρίς συμπεράσματα επάνω σε κάτι που δεν βλέπω ακόμα μπροστά μου. Θα τα πούμε στην κυκλοφορία λοιπόν.

8 comment(s)