Το 2020 ήταν χρονιά-ρεκόρ για τις γυναίκες σκηνοθέτιδες του Χόλιγουντ 

Νέα έρευνα αποκαλύπτει πως έγιναν βήματα προόδου αλλά υπάρχει δρόμος μπροστά

Το 2020 ήταν χρονιά-ρεκόρ για τις γυναίκες σκηνοθέτιδες του Χόλιγουντ

Το 2020 μπορεί να ήταν μια ομολογουμένως κακή χρόνια λόγω και του ξεσπάσματος της πανδημίας, ωστόσο ήταν μια χρονιά με θετικό πρόσημο για τις απανταχού γυναίκες σκηνοθέτιδες που κέρδισαν αρκετό έδαφος φέτος, όχι όμως και αυτό που τους αναλογεί. Σύμφωνα με την έρευνα του Κέντρου Έρευνας για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο, το Χόλιγουντ έβαλε σε σχέση ισχύος έναν αριθμό ρεκόρ από γυναίκες μέσα στο 2020.

Από τις 100 μεγαλύτερες παραγωγές του 2020, οι γυναίκες σκηνοθέτιδες αντιπροσωπεύουν το 16% που αποτελεί και το υψηλότερο ποσοστό στην ιστορία, το οποίο μάλιστα αυξάνεται συνεχώς από το χαμηλό 4% του 2018 και το 12% του 2019. Φαίνεται άλλωστε και από τις δημοφιλείς ταινίες του 2020 όπου στο "Nomadland" που θεωρείται φαβορί για τα ερχόμενα Oscars έχουμε την Chloe Zhao, την Patty Jenkins που σκηνοθέτησε το πρόσφατο Wonder Woman 1984, την Cathy Yan του "Birds of Prey" αλλά και την Sofia Coppola του "On The Rocks".

Η εν λόγω έρευνα μέτρησε και τα ποσοστά των γυναικών που εργάζονται γενικότερα στα υψηλά κλιμάκια των ταινιών, όπου από το διάστημα μεταξύ Μαρτίου και Δεκεμβρίου 2020, οι γυναίκες αποτελούσαν το 19% όλων των σκηνοθετών, σεναριογράφων, παραγωγών, μοντέρ και κινηματογραφιστών που εργάστηκαν σε ταινίες που προβλήθηκαν απευθείας στα σπίτια. 

Για τις σκηνοθέτιδες συγκεκριμένα αυτές αποτέλεσαν μόλις το 10% στην κατηγορία των ταινιών που είδε ο κόσμος στα νοικοκυριά του, ενώ στις box office ταινίες αυτό το ποσοστό ήταν στο 16%. Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα όσο δείχνουν, όσο κατεβαίνουμε τις βαθμίδες των credits. 

Από τις 100 πιο εμπορικά επιτυχημένες ταινίες, το 28% των παραγωγών ήταν γυναίκες, το 21% ως εκτελεστικοί παραγωγοί, το 18% ως μοντέρ, το 12% ως σεναριογράφοι και τέλος, μόλις το 3% αποτελούν τους κινηματογραφιστές, δηλαδή παρουσίασαν αύξηση μόλις μια ποσοστιαίας μονάδας. Η ίδια έρευνα δείχνει πως ταινίες με τουλάχιστον μια σκηνοθέτιδα είναι πιο πιθανό να προσλάβουν γυναίκες στις θέσεις των μοντέρ, κινηματογραφιστών καθώς και σε άλλες θέσεις-κλειδιά πίσω από τις κάμερες. 

Ακόμη ένα ποσοστό που αποκαλύπτει του πόσο πολύ δρόμο έχουμε να διανύσουμε είναι πως η πλειοψηφία των ταινιών για το 2020 (το 67%) προσέλαβε έως τέσσερις το πολύ γυναίκες σε ηγετικούς ρόλους πίσω από τις κάμερες, ενώ στην αντίπερα όχθη πάνω από 70% των κορυφαίων ταινιών φέτος προσέλαβαν πάνω από 10 άντρες για τις αντίστοιχες θέσεις

Τα στοιχεία αυτά ρίχνουν φως στο πόσο άνιση δομή διατηρεί ακόμα η βιομηχανία του θεάματος, παρά το ότι έχει υπάρξει βελτίωση. Πρέπει όμως να γίνουν πολλά παραπάνω βήματα ούτως ώστε να προωθηθεί το μήνυμα αυτό στους ιθύνοντες των μεγάλων στούντιο. 

2 comment(s)

End of content

No more pages to load