Everspace Review

Παλιές αγάπες...

Έχουν περάσει περίπου είκοσι χρόνια από τότε που πρώτο ήρθα σε επαφή με το είδος των space sims. Καθώς έκανα την καθιερωμένη Σαββατιάτικη βόλτα στα κομπιουτεράδικα της οδού Αγγελάκη στην Θεσσαλονίκη, επισκέφτηκα γνωστό κατάστημα της εποχής και ρώτησα το γνωστό μου πωλητή (όλοι είχαμε έναν) για τις νέες κυκλοφορίες. Aπευθείας μου έδωσε το Wing Commander: The Kilrathi Saga Collection της Origin Systems. Ακόμα θυμάμαι το δέος που ένιωσα βλέποντας το μεγάλο, ακόμα και για τα τότε δεδομένα, κουτί και το φοβερό artwork του εξωφύλλου. Επιστροφή με χαρακτηριστική λαχτάρα πιτσιρικά στο σπίτι και πρώτη επαφή με ένα game που έμελλε να γίνει από τα αγαπημένα μου.

Χρησιμοποιώντας την Full Motion Video τεχνολογία, ο δημιουργός και σεναριογράφος Chris Roberts, έντυσε ένα φανταστικό space dogfighter παιχνίδι με μία φοβερή ιστορία προσφέροντας μία πραγματικά επική εμπειρία. Με έναν Mark Hamill σε πρωταγωνιστικό ρόλο να δίνει μία από της καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του στον ρόλο του “badass” Commander Blaire κόντρα στον πιο μαλθακό Luke όπως τον είχαμε συνηθίσει.

Τα χρόνια πέρασαν, η Origin έκλεισε το 2004 και το έπος του Wing Commander έληξε απότομα και άδοξα στον πέμπτο τίτλο της σειράς. Από τότε η ανάγκη για διαστημικές μάχες καλύπτεται σποραδικά, κυρίως με τους αναλόγου ύφους Star Wars τίτλους όπως το άριστο Rogue Squadron και μέχρι προσφάτως με το πολύ καλό Strike Suit Zero με τις anime επιρροές. Γνωστούς και καθιερωμένους τίτλους όπως το Elite πάντα τους απέφευγα διότι παρά την ποιότητά τους, τα χρονοβόρα στοιχεία διαχείρισης πόρων και εξερεύνησης ενδιάμεσα των μαχών δυστυχώς με απωθούν.

Και φτάσαμε στο Everspace, τον single-player τίτλο της Rockfish Games ο οποίος μετά την απαραίτητη kickstarter καμπάνια έγινε διαθέσιμος στο κοινό. Αρχικά υπό early access μορφή πριν περίπου ένα χρόνο και πρόσφατα κυκλοφόρησε η ολοκληρωμένη 1.0 έκδοση του παιχνιδιού σε PC και Xbox One. Ξεκινώντας αναλαμβάνουμε το ρόλο του Adam Roslin, ο οποίος ανακτά τις αισθήσεις του έχοντας αμνησία σε μία εγκαταλελειμμένη εγκατάσταση οπού κλέβει ένα μαχητικό και με μοναδικό συνοδοιπόρο το A.I. του σκάφους ξεκινά να ανακαλύψει τι του συνέβη. Γρήγορα ανακαλύπτουμε πως ο Adam είναι κλώνος του πραγματικού του εαυτού και πάνω σε αυτό το σεναριακό τέχνασμα στηρίζεται η βασική ιδέα του παιχνιδιού.

Ο κόσμος του Everspace είναι μοιρασμένος σε επτά τομείς, ο καθένας εκ των οποίων χωρίζεται με τη σειρά του σε μερικά checkpoints. Όταν χάνετε στο παιχνίδι δε ξεκινάτε από το τελευταίο σημείο που βρισκόσασταν όταν πεθάνατε ή έστω από την αρχή του εκάστοτε τομέα αλλά πάντα από το αρχικό σημείο μηδέν χρησιμοποιώντας έναν νέο κλώνο του Adam. Ο θάνατος στο παιχνίδι καθίσταται αναγκαίος καθώς μόνο ανάμεσα στα run σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα χρήματα που έχετε μαζέψει για να κάνετε τις απαραίτητες αναβαθμίσεις στο σκάφος σας για να μπορέσετε να προχωρήσετε περαιτέρω. Αυτήν την απλή δομή του “χάνω και ξεκινάω από την αρχή πιο δυνατός” έρχονται να εμπλουτίσουν μία πληθώρα παραγόντων για να μας προσφέρουν ένα πραγματικά δυνατό παιχνίδι.

Αρχικά για να μεταφερθείτε από το ένα σημείο του χάρτη στο επόμενο δεν απαιτείται να φέρετε εις πέρας κάποιο διαθέσιμο objective άλλα να έχετε την απαραίτητη ποσότητα καυσίμων. Τα καύσιμα, όπως και όλα τα υπόλοιπα collectibles, μπορείτε να τα εξασφαλίσετε, είτε σαν loot από τους αντιπάλους σας, είτε βρίσκοντάς τα διάχυτα στο χάρτη καθώς και αγοράζοντάς τα από τα εμπορικά διαστημόπλοια που συναντάτε. Πάντα όμως υπάρχει η δυνατότητα να κάνετε ένα hyperspace jump χωρίς αυτά ρισκάροντας έτσι μία βλάβη στο σκάφος σας ή ακόμα και την καταστροφή του. Αυτή η γνώριμη από τα action RPG όπως το Diablo λειτουργία του farming με ξένισε αρχικά, κατέληξα όμως να την αναζητάω σαν απαραίτητη παύση και ευκαιρία για ανασυγκρότηση από τις συνεχόμενες μάχες.

Σε κάθε νέο playthrough που θα πραγματοποιήσετε προσπαθώντας να φτάσετε στον τελικό προορισμό του τομέα 7, θα συλλέξετε εκτός από χρήματα και καύσιμα μία ικανοποιητική ποικιλία από όπλα και power ups καθώς και πρώτες ύλες για δημιουργήσετε καινούργια και για να επιδιορθώσετε το σκάφος σας. Συγκεντρώνοντας τα απαραίτητα χρήματα μπορείτε να αγοράσετε και δύο ακόμα σκάφη. Ένα πιο ευέλικτο αλλά ευάλωτο αναγνωριστικό και ένα πιο αργό αλλά ισχυρό gunship. Επίσης κάθε τομέας προσφέρει εναλλακτικές διαδρομές που μπορείτε να ακολουθήσετε, ενώ και η κάθε πίστα είναι random generated με μοναδικό σταθερό στοιχείο κάθε τομέα να αποτελεί το επίπεδο δυσκολίας του.

Εξασφαλίζεται έτσι η απουσία της πλήξης που μπορεί να προκληθεί από τη συνεχή επανάληψη καθώς ποτέ δε ξέρετε τι θα συναντήσετε κάθε φορά που ξεκινάτε νέο παιχνίδι. Αντιθέτως, ο συνδυασμός όλων αυτών των μεταβλητών ανάγει κάθε νέο run σε μία μικρή Οδύσσεια. Περιπτώσεις οπού θα εμφανίζεται ξαφνικά μπροστά σας ένα εχθρικό mothership απέναντι στο οποίο είστε ανήμποροι και θα αναγκάζεστε να κάνετε jump χωρίς να έχετε προλάβει να μαζέψετε καύσιμα, ελπίζοντας σε ένα επόμενο πιο φιλόξενο τερέν και ανταυτού ο νέος χάρτης θα σας βρίσκει με τους αισθητήρες του σκάφους τώρα πια κατεστραμμένους και με μόνο τρόπο να βρείτε τους αντιπάλους σας να ακολουθήσετε τα πυρά που έρχονται κατά πάνω σας, κάθε άλλο πάρα σπάνιες είναι.

Ο χειρισμός είναι λειτουργικός με ομαλή ανταπόκριση στα controls τα οποία όμως είναι ασυνήθιστα. Αντί για κλασσικά flight sim μοτίβα συναντάμε αυτά ενός fps, με τον αριστερό αναλογικό μοχλό μετακινούμε το σκάφος σε δισδιάστατο άξονα ενώ με τον δεξιό στοχεύουμε. Για αυτόν ακριβώς το λόγο δεν υποστηρίζεται Flight Stick στο PC (στο Xbox One δεν υπάρχει) ενώ προβλήματα συναντάμε μόνο όταν κάνουμε boost κάνοντας κλικ τον αριστερό μοχλό αφού από τη συνεχόμενη πίεση πολλές φορές ο μοχλός παίρνει κατεύθυνση προς τα πάνω με αποτέλεσμα το σκάφος να αποκλίνει από την επιθυμητή πορεία.

Στον τεχνικό τομέα το παιχνίδι τρέχει σταθερά με μοναδικό μελανό σημείο το ότι μετά από πολλές ώρες παιχνιδιού τερματιζόταν η λειτουργία του και εμφανιζόταν το dashboard του Xbox, χωρίς όμως να χάνεται η πρόοδός μου. Στη συνέχεια υπήρχε έντονο κόλλημα στην οθόνη του χάρτη ανάμεσα στα checkpoints. Οπότε καλύτερα να κάνετε restart την κονσόλα αν σας συμβεί.

Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι υπέροχα και μας παρουσιάζουν ένα από τα πιο όμορφα διαστήματα που έχουμε δει πότε σε βιντεοπαιχνίδι. Υπάρχει και εδώ μεγάλη ποικιλία που εγγυάται πως θα αργήσουμε να βαρεθούμε, από φαντασμαγορικούς πλανήτες ντυμένους με μεγαλοπρεπείς δακτυλίους και πεδία παγωμένων αστεροειδών μέχρι σκοτεινές “νέμπιουλες”. Οι δημιουργοί βρήκαν και εδώ την ευκαιρία να μας κάνουν την ζωή λίγο πιο δύσκολη καθώς θα βρεθούμε αντιμέτωποι και με αστρικούς περιβαλλοντικούς κινδύνους όπως διαστημικές θύελλες και μαύρες τρύπες. H PC έκδοση υποστηρίζει και VR το οποίο δυστυχώς δεν είχα τη δυνατότητα να δοκιμάσω.

Ο ήχος του παιχνιδιού είναι απλά λειτουργικός χωρίς να παρουσιάζει κάτι ιδιαίτερο. Τα ηχητικά εφέ είναι σωστά και αναμενόμενα, ενώ η μουσική όταν υπάρχει δεν τραβάει την προσοχή, λείπει δυστυχώς ένα επικό score που θα ανέβαζε και άλλο την εμπειρία. Οι λιγοστοί διάλογοι μεταξύ κυρίως του Adam με το A.I. θα ήθελα να είναι περισσότεροι μιας και το A.I. φέρνει λίγο από την την εριστική σπιρτάδα του K-2SO από το Star Wars: Rogue One και τολμώ να πω και του Portal. Παρατηρείται και εδώ ένα ψεγάδι με κάποια voice overs να μην ακούγονται και έτσι έχετε έναν λόγο παραπάνω να ενεργοποιήσετε τους υπότιτλους.

Μαζί με τον ήχο το σεναριακό σύμπαν του Everspace αποτελούν τα αδύναμα σημεία του. Τοποθετούμαστε στα όρια του χαρτογραφημένου διαστήματος και το ρόλο των βασικών αντιπάλων αναλαμβάνουν οι Okkar, μία εξωγήινη φυλή ερπετοειδών, με τους οποίους έχει προηγηθεί και ο απαραίτητος πόλεμος με την ανθρωπότητα μετά την πρώτη επαφή. Τη μορφή τους τη βλέπουμε αμυδρά μόνο στα λιγοστά motion comic παρουσίασης cutscenes. Τη γκάμα των εχθρών εμπλουτίζουν και διαστημικοί πειρατές, ενώ θα συναντήσουμε και ουδέτερα σκάφη της G&B μιας Weyland Yutani τύπου εταιρίας από το Alien universe.

Στα θετικά ερχόμαστε επίσης σε επαφή με τα υπολείμματα ενός αρχαίου πολιτισμού όπου συμβαίνουν οι πιο αξιομνημόνευτες μάχες του παιχνιδιού με αντάλλαγμα πολύτιμα upgrades. Τα σχέδια των σκαφών δεν πρωτοτυπούν με εμφανείς επιρροές από κολοσσούς της επιστημονικής φαντασίας όπως το Battlestar Galactica και φυσικά το Star Wars.

Συνοψίζοντας : Μπορεί το Everspace να μην διαθέτει ένα καλογραμμένο σενάριο και μεγαλεπήβολη μουσική επένδυση ενός AAA τίτλου που θα το απογείωναν σε πραγματικά δυσθεώρητα επίπεδα αλλά μένει ο arcade πυρήνας του που σε συνδυασμό με το βασικό μηχανισμό του “χάνω και ξανά ξεκινάω απτό μηδέν” ξυπνά αρχέγονα και άκρως εθιστικά gaming άγχη και συναισθήματα. Όσοι αναζητάτε καθαρόαιμο διαστημικό dog fighting με άφθονο replay value επενδύστε άφοβα. Άλλωστε το φιλόδοξο Star Citizen του Chris Roberts αργεί ακόμα.
Box Art
Tested on : Xbox One
Developer : ROCKFISH Games
Publisher : ROCKFISH Games
Available for : PC, Xbox One
Release date : 2017-05-27

5 comment(s)