Super Mario Maker for Nintendo 3DS Review

Μισές δουλειές...

Μπορεί το Wii U να ανήκει οριστικά στην ιστορία αυτού του μέσου μετά από μια σύντομη και εμπορικά άδοξη πορεία, ωστόσο η κληρονομιά του παραμένει ζωντανή για το παρόν, αλλά, απ’ ότι φαίνεται, και το άμεσο μέλλον της Nintendo. Και ποιος μπορεί να κατηγορήσει την ιαπωνική εταιρεία; Υπάρχει μπόλικο ποιοτικό περιεχόμενο στην κονσόλα το οποίο γεύτηκε μόνο αυτός ο μικρός αριθμός κατόχων της και είναι φανερό πως η Nintendo θα επιχειρήσει να αποκαταστήσει αυτήν την “αδικία” τόσο για την ίδια την αξία των τίτλων αλλά κυρίως –για να μην κοροϊδευόμαστε κιόλας- για την μέγιστη οικονομική της ανταμοιβή. Οι φήμες για τη μεταφορά πολλών παιχνιδιών του Wii U στο επερχόμενο Switch είναι πολλές και φαντάζουν λογικές μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο λειτουργίας της εταιρείας του Kyoto, ωστόσο, προτού περάσουμε σε αυτό το νέο κεφάλαιο της ιστορίας της, είμαστε εδώ για να εξετάσουμε τη μεταφορά ενός από τους καλύτερους τίτλους του Wii U, στο ήδη υπάρχον και ακμάζον τον τελευταίο χρόνο, 3DS.

Εξάλλου, είναι σχεδόν σίγουρο πως την ώρα που θα διαβάζετε εσείς αυτές τις γραμμές, θα ξέρουμε αν οι παραπάνω φήμες είχαν κάποια δόση αλήθειας ή όχι. Πάμε λοιπόν στο Super Mario Maker, ένα παιχνίδι – εργαλείο δημιουργίας πιστών Mario αλλά και πηγή σχεδόν ανεξάντλητου περιεχομένου μέσα από την διαδικτυακή κοινότητά του στο Wii U. Αυτός ο συνδυασμός το έκανε και το κάνει κατά την άποψή μου, ένα ακαταμάχητο πακέτο για τους λάτρεις των δισδιάστατων platform περιπετειών του διάσημου υδραυλικού. Επειδή όμως  θεωρώ άδικο και άσκοπο κόπο να ξανα-αναλύσω γιατί το παιχνίδι του Wii U είναι τόσο επιτυχημένο σε αυτό που επιχειρεί να κάνει, σας προτείνω, όσοι δεν γνωρίζετε περισσότερα για τον τίτλο, να διαβάστε πρώτα το κείμενό μου για τον πρωτότυπο τίτλο. Διότι, ουσιαστικά, μιλάμε για το ίδιο παιχνίδι με ελάχιστες αλλαγές. Και αυτό είναι ίσως το πιο εντυπωσιακό επίτευγμα αυτής της μεταφοράς. Το παιχνίδι τρέχει στο γερασμένο φορητό της Nintendo με μια εκπληκτική άνεση, τηρουμένων των συνθηκών.

Η μετάβαση από τη δημιουργία στο παιχνίδι γίνεται το ίδιο ομαλά (ελάχιστα πιο αργά μόνο, έχω την εντύπωση) ενώ και η ίδια η απεικόνιση πετυχαίνει όλους του στόχους της ικανοποιώντας με άνεση τις προσδοκίες μας από μια μεταφορά ενός HD τίτλου στις χαμηλές αναλύσεις του 3DS. Μάλιστα, προσπάθησα από περιέργεια να υπερφορτώσω κάποιες πίστες για να ελέγξω τα όριά του και δεν αντιμετώπισα κανένα σοβαρό θέμα, όλα κυλούσαν “ρολόι” όπως ακριβώς και στον “μεγάλο αδερφό” του. Πέρα από τον τεχνικό τομέα που κρίνεται άψογος, φυσικά πρέπει να αναφέρουμε πως το interface του 3DS είναι ιδανικό για να φιλοξενήσει την εμπειρία του Mario Maker αφού αυτή στηρίζεται -ως εργαλείο δημιουργίας- εξ’ ολοκλήρου στην οθόνη αφής.

Το μόνο παράπονο που θα μπορούσα να εκφράσω από την εμπειρία μου και συνδέεται με αδυναμία του hardware, αφορά στη μικρή οθόνη του 3DS που, εκτός του ότι κάνει λίγο πιο δύσκολη την επιλογή και την περιήγηση στα μενού κατά τη διάρκεια της δημιουργίας, περιορίζει και τον αριθμό των διαθέσιμων επιλογών ανά σειρά, κάνοντας την όλη διαδικασία να φαντάζει στο μάτι λίγο πιο πολύπλοκη και “πνιγηρή” για τον χρήστη. Για το πρώτο, σίγουρα δεν βοηθούσε πως ακόμα παίζω στην πρώτη έκδοση του 3DS και όχι σε κάποιο XL όπου η μεγαλύτερη οθόνη, είναι απόλυτα λογικό πως θα έκανε τα πράγματα λίγο πιο “άνετα”. Όσον αφορά το περιεχόμενο τώρα, υπάρχουν δυο σημαντικές ελλείψεις με την έκδοση του Wii U αλλά και ορισμένες προσθήκες.

Η πρώτη απουσία εντοπίζεται στα διαθέσιμα μανιτάρια με τα Mystery Mushrooms κυρίως αλλά και τα Big Mushrooms –τα οποία γίνονταν διαθέσιμα μέσω των επετειακών amiibo- να λάμπουν δια την απουσία τους. Για όσους δεν γνωρίζουν, τα Mystery Mushrooms τα οποία είναι και η σημαντικότερη κατά τη γνώμη μου απουσία από τις δύο, είναι μανιτάρια με ένα ζωγραφισμένο ερωτηματικό πάνω τους, τα οποία μεταμόρφωναν τον Mario σε κάποιον άλλον χαρακτήρα της Nintendo. Χάρη σε αυτά, δημιουργήθηκαν ορισμένες πραγματικά πρωτότυπες πίστες στο Wii U που εξομοίωναν μέσω των διαθέσιμων επιλογών άλλες ιστορικές σειρές της ιαπωνικής εταιρείας όπως Zelda, Metroid κ.α.. Η απουσία τους φυσικά σημαίνει πως οι πίστες της κοινότητας που διαθέτουν τέτοια μανιτάρια δεν είναι διαθέσιμες προς παίξιμο σε αυτήν την έκδοση.

Στο σημείο αυτό μάλλον θα έπρεπε ήδη να έχω αναφέρει πως οι υπόλοιπες πίστες που δημιουργήθηκαν στο Wii U είναι προσβάσιμες, μέσω διαδικτύου φυσικά, στην έκδοση του 3DS. Ωστόσο, κάπου εδώ αρχίζουν τα προβλήματα. Αρχικά, δεν υπάρχει η δυνατότητα να ψάξεις πίστες, είτε μέσω των δημιουργών τους είτε μέσω του κωδικού τους. Ο μόνος τρόπος να παίξεις κάποια πίστα είναι να την πετύχεις στο μενού με τις προτεινόμενες που σου βγάζει το ίδιο το παιχνίδι, βάσει ορισμένων απροσδιόριστων κριτηρίων (λογικά βάσει ratings). Είναι μια επιλογή που περιορίζει αδικαιολογήτως την ελευθερία του παίκτη να βρει πίστες που ενδεχομένως τον ενδιαφέρουν για τον “Α” ή “Β” λόγο. Επίσης, στο ίδιο μήκος κύματος, είναι αδύνατον να σχολιάσεις ή να βαθμολογήσεις μια πίστα από το 3DS.

Όλα αυτά υπονομεύουν ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του Super Mario Maker που είναι η κοινωνική πλευρά του να μοιράζεσαι και να συμμετέχεις στην κοινότητά του. Το κερασάκι στην τούρτα σε όλη αυτήν την ιστορία των σημαντικών “περικοπών” είναι η αδυναμία να μοιραστείς τις πίστες που έχεις δημιουργήσει στο internet ώστε να τις παίξουν οι υπόλοιποι παίκτες. Ο μόνος τρόπος κάποιος άλλος να παίξει τις δικές σου δημιουργίες στο Super Mario Maker for 3DS είναι μέσω του Streetpass ή Local Play (τοπικά). Αυτή είναι η κατά την άποψή μου η πιο σημαντική απουσία αυτής της μεταφοράς, διότι, πολύ απλά, αναιρεί εν μέρη την ίδια την φύση και τον λόγο ύπαρξης ενός παιχνιδιού όπως το Mario Maker. Αν ο παίκτης δεν μπορεί με ευκολία και άνεση να μοιραστεί τις δημιουργίες του με άλλους, τότε ποιο το νόημα;

Πόσο να ασχοληθεί κανείς φτιάχνοντας πίστες όταν δεν υπάρχει το κίνητρο και η ευχαρίστηση της αλληλεπίδρασης των “κόπων” του με τον “έξω” κόσμο; Ασυνήθιστα προβληματικές παραλείψεις από την ιαπωνική εταιρεία που δεν συνηθίζει να “προδίδει” με τέτοιον τρόπο τα “παιδιά” της. Ωστόσο δεν είναι όλα “μαύρα”. Η Nintendo έχει προσθέσει άλλες 100 δικές της πίστες, η καθεμία με ξεχωριστές προκλήσεις για όσους θέλουν να εμβαθύνουν την εμπειρία τους. Αυτές σε συνδυασμό με τις ατελείωτες πίστες της κοινότητας του Wii U, δημιουργούν ένα πλούσιο περιεχόμενο που είναι σχεδόν αδύνατον να εξερευνηθεί πλήρως. Οπότε, από άποψη περιεχομένου, όλοι όσοι αγαπάνε το gameplay των 2D Mario, είναι δεδομένο πως δεν θα απογοητευτούν.

Συνοψίζοντας : Ενώ τεχνικά η μεταφορά του παιχνιδιού από το Wii U έχει γίνει σχεδόν αψεγάδιαστα, κάποιες σοβαρές παραλείψεις στο online κομμάτι του τίτλου, μετατρέπουν το Super Mario Maker for 3DS σε μια σαφώς υποδεέστερη εμπειρία από την αντίστοιχη του Wii U. Το γεγονός πως ο παίκτης δεν μπορεί να μοιραστεί τις δημιουργίες του στο διαδίκτυο αλλά και η αδικαιολόγητα φτωχή αλληλεπίδραση της συγκεκριμένης έκδοσης με το ήδη υπάρχον περιεχόμενο της κοινότητας, υπονομεύουν την ίδια τη φύση του τίτλου. Ευτυχώς, η διασκέδαση παραμένει εγγυημένη και “ατελείωτη” για όποιον αναζητεί ακόμα μια δόση δισδιάστατου Mario. Με λίγα λόγια: μόνο για όσους δεν έχουν Wii U.
Box Art
Tested on : Nintendo 3DS
Developer : Nintendo EAD
Publisher : Nintendo
Distributor : CD Media
Available for : Wii U, 3DS
Release date : 2016-12-02

5 comment(s)