Ghost in the Shell: SAC_2045 Review – Η νέα anime πρόταση του Netflix 

Ένα πικρό ταξίδι νοσταλγίας...

Ghost in the Shell: SAC_2045 Review – Η νέα anime πρόταση του Netflix

Το παρόν άρθρο σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας στήλης στο Unboxholics.com. Πλέον μπορείτε να περιμένετε περισσότερες κριτικές για ολοκαίνουργιες anime σειρές και ταινίες, όπως στην προκειμένη περίπτωση, καθώς και για νέες σεζόν από λατρεμένα anime που προβάλλονται ήδη.


Τα 90s αποτέλεσαν μία τρομερά σημαντική δεκαετία τόσο για τα anime όσο και για τα manga. Για κάποιους μάλιστα αυτά τα χρόνια αποτελούν την «χρυσή εποχή» για τα δημιουργήματα της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, για τον πολύ απλό λόγο ότι οι δημιουργοί πρωτοτυπούσαν σε όλα τα genres, αφήνοντας τη φαντασία τους να «οργιάσει». Εξάλλου, αν το καλοσκεφτούμε, τα μεγαλύτερα ονόματα των anime/manga γεννήθηκαν τότε και έχουν μέχρι και σήμερα ένα καθοριστικό ρόλο τόσο στην ιστορία όσο και στην εξέλιξη της συγκεκριμένης βιομηχανίας.

Ένα από τα τρανταχτά ονόματα, λοιπόν, αυτής εποχής είναι δίχως δεύτερη σκέψη το Ghost in the Shell. Πρόκειται για ένα επιστημονικής φαντασίας manga δια χειρός του περίφημου Masamune Shirow, το οποίο ταξιδεύει τον θεατή σε ένα μουντό και συνάμα σκληρό κόσμο, εμπλουτισμένο με cyberpunk στοιχεία. Μετά το manga και την τεράστια επιτυχία του, το δημιούργημα του Shirow δεν άργησε να μεταφερθεί στις μικρές και τις μεγάλες οθόνες, μιας και ακολούθησαν διάφορες anime σειρές, anime ταινίες, ενώ άξια αναφοράς είναι και η live-action μεταφορά που έκανε το ντεμπούτο της στις κινηματογραφικές αίθουσες το 2017 με τίτλο Ghost in the Shell και πρωταγωνίστρια την Scarlett Johansson.

Τι συμπεραίνουμε λοιπόν; Πως το πόνημα του Shirow (κανονικό όνομα Masanori Ota) κουβαλά μεγάλη ιστορία, ενώ είναι αδύνατον να μην αναφέρουμε πως αποτέλεσε και τεράστια πηγή έμπνευσης για ταινίες που έχουν γράψει με χρυσά γράμματα το ονομά τους στον κινηματογράφο, όπως το The Matrix. To 2017, o Kenji Kamiyama (Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, Ghost in the Shell: S.A.C. 2nd GIG, Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - Solid State Society), μαζί με τον Shinji Aramaki (Evangelion: Another Impact, Halo Legends, Appleseed Ex Machina και πολλά ακόμη), έναν άνθρωπος με μεγάλο ταλέντο στον σχεδιασμό mecha, ανακοίνωσαν πως το Ghost in the Shell θα επιστρέψει δυναμικά με μία νέα anime σειρά με τίτλο Ghost in the Shell: SAC_2045. Αυτός ο νέος κύκλος έκανε το ντεμπούτο του πριν λίγα εικοσιτετράωρα στο Netflix.

Όπως καταλαβαίνετε, η χαρά των fans, όπως επίσης και η δικιά μου ήταν απέραντη. Το Ghost in the Shell βρίσκεται βαθιά χαραγμένο στην καρδιά μου, μιας και ήταν από τις πρώτες περιπέτειες που με μύησαν στον κόσμο των anime. Αυτό το χαμόγελο άρχισε σιγά-σιγά να χάνεται, όταν άκουσα πως η νέα φουτουριστική περιπέτεια της Mokoto Kusanagi θα ενσωματώνει στον οπτικό της τομέα την πλέον –επιτρέψτε μου- «μοδάτη» 3DCG τεχνολογία. Όμως, όντας φαν, περίμενα να δω το τελικό αποτέλεσμα και να κρίνω αν ένα από τα αγαπημένα μου anime μπορεί να επιτρέψει και πάλι δυναμικά.

Όπως αντιλαμβάνεστε και από τον τίτλο, βρισκόμαστε στο έτος 2045. Μία τεράστια οικονομική καταστροφή γνωστή ως “Simultaneous Global Default” έχει πλήξει τον κόσμο σε παγκόσμιο επίπεδο, καταστρέφοντας την αξία όλων των χαρτονομισμάτων, όπως αντίστοιχα και του ψηφιακού νομίσματος. Για να μην «σκουριάσουν» τα γρανάζια της οικονομίας, τα 4 Μεγάλα Έθνη του κόσμου ξεκίνησαν έναν ατελείωτο πόλεμο. Έτσι, η αγαπημένη μας πρωταγωνίστρια, Mokoto Kusanagi, ο πιστός της σύμμαχος, Batou, καθώς και τα υπόλοιπα μέλη του Public Security Section 9 αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν τις μαχητικές τους ικανότητές μαζί με τις cybernetic βελτιώσεις τους και να εργαστούν ως μισθοφόροι κάτω από την ονομασία GHOST.

Η πλοκή του Ghost in the Shell: SAC_2045, ενώ έχει τα θεμέλια για να χτίσει έναν μοναδικό κόσμο γεμάτο ενδιαφέρον και «ζωή», αποτυγχάνει ελέω της αδυναμίας να διατηρήσει έναν σταθερό ρυθμό. Ο θεατής κάνει την εισαγωγή του στο anime με ένα –στην χειρότερη- μέτριο πρώτο επεισόδιο, όπου χάνει την ευκαιρία των πρώτων εντυπώσεων και αναλώνεται σε άμυαλα σκηνικά μέτριας δράσης και ανύπαρκτου χτισίματος των χαρακτήρων που μας συντροφεύουν για 12 επεισόδια. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στο δέσιμο του θεατή με την ομάδα GHOST που ουσιαστικά δεν γίνεται να πραγματοποιηθεί για τους λόγους αυτούς.

Αισθάνθηκα πως οι σκηνοθέτες θεώρησαν δεδομένο οτί αυτή η άμυαλη δράση με τα εκρηκτικά set pieces είναι αρκετή για να μας τραβήξει το ενδιαφέρον. Αυτό για εμένα υποδηλώνει βιασύνη και ανωριμότητα στον τομέα της γραφής, μιας και οι δύο σκηνοθέτες  (Shinji Aramaki, Kenji Anayama) έχουν και την γνώση, αλλά και την προϋπηρεσία για να καταφέρουν να δημιουργήσουν έστω ένα σωστό κόσμο με ενδιαφέροντες  χαρακτήρες.

Ευτυχώς το παραπάνω ας πούμε «αγκάθι» γίνεται λιγότερο μυτερό από την μέση του anime και μετά, μιας και συστηνόμαστε στους “Post Humans”, ανδροειδή δίχως ίχνος συναισθήματος με σκοπό απλά την εξόντωση των εχθρών τους. Αυτή η νέα απειλή καταφέρνει και κρατά τον θεατή προσηλωμένο μέχρι και το τελευταίο επεισόδιο, ενώ το cliffhanger έρχεται και αυτό την κατάλληλη στιγμή, καταφέρνοντας να προκαλλέσει αγωνία, αλλά και ανυπομονησία για την έλευση του επόμενου κύκλου.

Το Ghost in the Shell: SAC_2045 αποτελεί κανονικό sequel των Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, Ghost  in the Shell: Stand Alone Complex 2nd GIG και της ταινίας του 2006, Ghost in the Shell: Stand Alone Complex: Solid State Society. Αυτό σημαίνει πως το νέο anime θεωρεί πως κάποια πράγματα δεν χρειάζονται επιπλέον εξηγήσεις, ενώ δεν φέρει καμία σύνδεση με την κύρια anime ταινία του 1995. Ένα θετικό είναι πως παρά τα χρόνια, η δυναμικότητα της πρωταγωνίστριας διατηρήθηκε και η Major συνεχίζει να είναι όσο 'badass' χρειάζεται. Εκεί όμως που θεωρώ πως έγινε θαυμάσια δουλειά είναι στα tachikomas, τις έξυπνες καταστροφικές μηχανές που συντροφεύουν και προστατεύουν την πρωταγωνίστρια και την υπόλοιπη ομάδα. Η παιδιάστικη προσωπικότητά τους προσθέτει το κατάλληλο κωμικό στοιχείο, προκαλώντας χαμόγελα και πολλές φορές, γέλια.

Αν υπάρχει κάτι που μπορεί  να συνεχίζει να «κάθεται βαρύ» στο στομάχι των fans είναι η χρήση 3DCG τεχνολογίας. Το στούντιο Production I.G σε συνεργασία την Solar Digital Arts προσπάθησαν μέσω της παραπάνω τεχνολογίας να υλοποιήσουν ένα όσο το δυνατόν περισσότερο αληθοφανές αποτέλεσμα, χωρίς να ξεφύγουν από τα όρια των anime. Εγώ ομολογώ πως θα προτιμούσα την παραδοσιακή anime συνταγή με τα 2D «υλικά». Η παρουσίαση, λοιπόν, του Ghost in the Shell: SAC_2045 δεν είναι όσο κακή όσο νομίζετε, αλλά σε καμία των περιπτώσεων δεν πρόκειται να εντυπωσιάσει. Τα εφέ έχουν δουλευτεί με μεράκι και κάνουν τη δουλειά τους ολόσωστα, όμως το ίδιο δεν μπορώ να πως για τα περιβάλλοντα και τους χαρακτήρες. Αυτή η μικτή χρήση της παραπάνω τεχνολογίας δίνει ίσως και άθελά της ένα πιο ψεύτικο αποτέλεσμα που θυμίζει περισσότερο cutscene παιχνιδιού παρά anime.

Τρομερά απογοητευμένος έμεινα και από τη μουσική επένδυση. Η σύνθεση του Nobuko Toda αποτυγχάνει να προσθέσει την κατάλληλη μαγεία που χρειάζεται ή καλύτερα -απαιτείται- για έναν cyberpunk κόσμο επιστημονικής φαντασίας. Ως αποτέλεσμα έχουμε μέτρια ηχητικά κομμάτια πέρα από ολιγάριθμες εξαιρέσεις, τα οποία περνούν απαρατήρητα και δεν πρόκειται να χαραχθούν στη μνήμη κανενός.


Συνοψίζοντας, το πόρισμά μου για το Ghost in the Shell: SAC_2045 είναι το εξής: Ο πρώτος κύκλος του anime έχει γερά θεμέλια και το απαραίτητο ενδιαφέρον στον κόσμο του για να μας προσφέρει ένα αξιόλογο ταξίδι. Δυστυχώς, αυτό το ταξίδι επιβραδύνεται από τον μέτριο ρυθμό και το βιαστικό χτίσιμο των χαρακτήρων. Το θετικό είναι πως από την μέση και μετά η πλοκή αναζωπυρώνεται και πάλι ελέω της νέας απειλής των “Post Humans”, ενώ αν μην τι άλλο η πρωταγωνίστριά μας είναι όσο badass χρειάζεται. Η χρήση της 3DCG τεχνολογίας καλώς ή κακώς αποτελεί από μόνη της ένα αναπόσπαστο «αγκάθι», το οποίο ίσως κάποιοι δεν καταφέρουν να ξεπεράσουν, ενώ από την άλλη καλύτερη δουλειά θα μπορούσε να γίνει και στη μουσική επένδυση. Λοιπόν, όχι! Το Ghost in the Shell δεν επέστρεψε στις παλιές του δόξες, ούτε πρόκειται να φέρει πάλι κάποια επανάσταση. Απλά με το Ghost in the Shell: SAC_2045 έχουμε μία ακόμη γεύση από τον φουτουριστικό κόσμο που αγαπήσαμε, με αρκετά όμως στραβοπατήματα. Ας ελπίσουμε ο επόμενος κύκλος να καταφέρει να επιλύσει κάποια από αυτά τα προβλήματα και να προσπαθήσει έστω να αγγίξει τον θρύλο του Masamune Shirow.

6 comment(s)